نانِ محلی 98654321532

آشنایی با 9 نانِ محلی  برای شهر های مختلف !

آموزش انواع نانِ محلی با کالنی!  نانِ محلی اگر بخواهیم  قدمت نان را در زندگی بشر را بگوییم  برمی گردد  به عصر حجر زمانی که بشر تنها غلات را با سنگ می سایید و آن را  با آب مخلوط می کرد ، نان می پخت . رفته رفته با پیشرفت بشر و شکل گیری روستاها و شهرها  و در هر خانه ای تنور و جود داشت و هر قوم و قبیله ای با اضافه کردن  ادویه و چاشنی  خاص به خمیر خود نانِ محلی مخصوص به خودر ا می پختند.  به همین سبب هر شهر و روستا نانِ محلی ویژه خود را داشته  که به سبب طعم بسیار لذیذ و متفاوت هر کدام ما را براآن داشت که برای شما چند نمونه از ان را به شما معرفی نماییم  تا با سفر به ان شهر و دیار از طعم  خوشمزه آن  بی بهره نمانید و خاطره ای به یاد ماندنی  را رقم بزنید .

  1. نان اهری

از نان های محلی  بسیار معروف در سراسر ایران  در استان آذربایجان شرقی در شهر اهر  نان اهری بوده  که به سبب طعم بسیار لذیذ در شهر های دیگر هم پخت می شود  . نان ترکی این نان (یتی قات) بوده که  به دلیل بسیار خوش خوراک  بودن مانند یک کلوچه می باشد و طرفدارهای خاص خودش را دارد .

نانِ محلی 89645312

  1. نان فطیر

نان فطیر یا  به گفته دیگر فتیر از نان های پرطرفدار  سراسر ایران است.  احتمالا اصطلاح نان فتیر شده است  به گوشتان خورده است که  به نانی گفته می شود  که تازه نیست و در آن از خمیر مایه استفاده نشده است و بافتی سفت مانند و بیات دارد. اما کافیست یکبار آن را تجربه کنید این نان فوق العاده خوشمزه از آرد، تخم مرغ و شکر تهیه شده است که انواع مختلف آن نان شیرمال را شامل می شود. گفتنی است که  در اکثرجاهای کشور نان فطیر تهیه می شود اما معروف ترین آن فطیر اراک، آستارا و ملایر است.

3. نان لاکو

لاکو نام یکی از نان های استان گیلان است که از آرد برنج تهیه می شود زیرا مردم گیلان علاقه زیادی به برنج در تمام وعده های غذایی خود دارند. به همین دلیل در این نان هم از برنج استفاده می کنند که عطر و طعم بی نظیری دارد.

مواد تشکیل دهنده این نان شامل آرد برنج،‌ کمی آرد گندم، مقداری آب و کمی زعفران یا زردچوبه برای زرد شدن رنگش است. این نان بافتی خشک دارد که حتماً باید با نوشیدنی خورده شود.

  1. نان کماج

کماج نانی است که از زرده تخم مرغ و خرما تشکیل شده است و اصالتاً متعلق به مدان و استهبان از توابع استان فارس است. در گذشته کماج را در مکانی به نام کماجدان نگهداری می کردند که نام این نان هم از این مکان نشات گرفته است. این نان بسیار لذیذ و خوشمزه است و به همراه چایی می تواند یک عصرانه فوق العاده ای را فراهم کند.

  1. نان بیشمه بیشمه

اگر به استان گلستان  و به منطقه ای به نام  ترکمن صحرا سفر کرده باشید  نام غذای ، بیشمه بیشمه  را جزو خوراکی های محلی شنیده اید و یا خورده اید  این نان از ماست شیرین، تخم ‌مرغ و شکر تهیه می شود. این نان جزو دسته نان روغنی  بوده و ظاهری  شبیه به بامیه دارد. این نان به دلیل  طعم و بوی بسیار لذیذ عقل از سر می برد . از دیگر انواع نان های پخته شده در این استان می توان به «بوروک» اشاره کرد که بیشتر شبیه به نان پیراشکی است زیرا در وسط این نان گاهی اوقات از مخلوط گوشت نیز استفاده می کنند. این نان در ماه رمضان بسیار محبوب است.

نانِ محلی 896543223

  1. نان کلانه

نان کلانه از انواع نان های محلی ایران است که در منطقه کردستان تهیه می شود. تهیه کلانه کُردی امعمولاً به صورت خانگی انجام می شود و به ویژه در مهمانی ها رواج دارد. خمیر این نان از آرد گندم  است و در تهیه نان کلانه از نوعی گیاه کوهی به نام پیچک و کینوال استفاده می‌شود.

این نان بیشتر یک وعده غذایی محسوب می شود. این غذا به عنوان میان وعده استفاده می‌شود اما به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد مغذی فراوان، می‌توان از آن در وعده های اصلی نیز استفاده کرد. وجود گیاهان تازه در این نان باعث می شود بتوان آن را به عنوان یک غذای کاملاً سالم در نظر گرفت.

  1. نان توموشی

نان توموشی جنوب یکی از این نان های محلی ایران است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. گردشگرانی که به قشم سفر می کنند با خوردن نان توموشی می توانند خاطره یک نان خوشمزه را همیشه در ذهن خود تداعی کنند. به طور کلی، نان توموشی در منطقه خلیج فارس مرسوم است.

پخت نان توموشی در قدیم الایام در هرمزگان و جزیره هرمز بسیار مرسوم بود و اغلب از آرد گندم مرغوب تهیه می‌شود. تهیه این نان توسط زنان جنوی انجام می شود و آنها این نان را به شکل بومی در سراسر استان تهیه می کنند. این نان مزه ماهی می دهد ولی بسیار خوشمزه است.

  1. نان کپو

پخت نان کپو بسیار ساده است و یک نانِ محلی برای شهر کرمان می باشد . در این نان از خمیرمایه استفاده می شود و به زمان استراحت نیاز دارد. آن به استراحت نیاز دارد .از ادویه و سبزی های معطر برای تزیین نان استفاده می شود . نان کپو یک نان خوشمزه و خوش عطر است و به راحتی در تابه و فر تهیه می شود.

9. نان کاکولی

نان کاکولی از نان های محلی چهارمحال بختیاری بوده که اغلب در ماه مبارک رمضان نیز پخت می شود پخت نان کاکولی خیلی راحت است و بسیار مقوی می باشد  و به همین خاطر جز سوغات‌های خوشمزه این شهر به حساب می آید .نان کاکولی  در ظاهر کمی با نان جو شباهت دارد البته این نان طعم شیرینی دارد و از گردو خرد شده و کشمش استفاده شده است ، گردو دارای امگا 3 و سرشار از آنتی اکسیدان است و از سرطان و بیماریهای قلبی پیشگیری می کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن