نانِ خشک 8645321

انواع نانِ خشک و فواید آن برای سلامتی بدن

کمتر کسی است که انواع مختلف نانِ خشک خورده باشد و آن را دوست نداشته باشد. این نان حالت ترد و شکننده این نان‌ها موقع صرف غذا، لذتی مضاعف به آدمی می‌دهد . نان خشک علاوه بر طعم بسیار لذیذ آن  به دلیل مواد بکار رفته آن دارای فواید بسیار زیاد  برای بدن  بوده و از این رو، تقریباً در هر وعده غذایی و حتی در میان ‌وعده‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد. خوشبختانه امروزه انواع ساده و مغزدار نانِ خشک را تقریباً می‌توان در تمام مغازه‌های نان فانتزی و یا سوپرمارکت‌های سطح شهر پیدا کرد.

با ما همراه باشید تا شما رابا  انواع نان خشک و فواید هر کدام برای بدن را به شما نیز معرفی نماییم  .

به چه نانی، نانِ خشک گفته می‌شود؟

در ابتدا له تعریف نان خشک می پردازیم ” نان مسطح خشک”، به نانی گفته می‌شود که شبیه به نان لواش بوده و از آرد، آب، نمک، خمیرمایه ، مخمر، روغن و شکر تهیه می‌شود. این نان در فر تونلی شکل، تحت‌تاثیر حرارت غیرمستقیم و با حداقل سوخت، تولید می‌شود. یعنی شعله با خمیر در حال پخت تماسی ندارد. از مزایای اینگونه پخت نان، حذف مضرات ناشی از نشست، مواد حاصل از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی، در نان تولیدی است. همچنین پخت نان، در مدت طولانی، موجب می‌شود فعل و انفعالات لازم به طور کامل در خمیر انجام شده و بافت نان مناسب گردد.

نانِ خشک 8645321

انواع نانِ خشک

نان خشک را می‌توان با هر نوع آردی (آرد کامل، آرد معمولی و آردهایی با درصدهای مختلف سبوس) تهیه کرد. اگر نان از آرد کامل تهیه شده باشد؛ یعنی آردی که سبوسش را از دست نداده باشد، به لحاظ شاخص های تغذیه سالم، فیبر، املاح و ویتامین‌های بیشتری دارد. اما اگر از آرد معمولی تهیه شده باشد فرق چندانی با نان تازه ندارد.

  1. نان جو خشک:

جو این دانه ارزشمند  به دلیل ریز مغذی های فراوان خود  ازنان های مقوی به شمار می رود . نان جو سرشار از فیبر است: همین ویژگی موجب پاک سازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده می شود و از بیماری های دستگاه گوارش جلوگیری می شود. اما از دیگر خواص نان جو :

  1. تعدیل فشار خون
  2. کاهش کلسترول خون
  3. پیشگیری از بیماری قلبی
  4. باعث تحریک انسولین سازی در بدن فرد می شود و برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند مصرف نان جو بسیار توصیه می گردد.
  5. موجب تقویت حافظه، شادابی و زیبایی پوست، آرامش و پیش گیری از نرمی استخوان در کودکان می شود.

  1. نان خشک زنجبیل:

همانطور که از نامش پیداست، در ترکیب نان خشک زنجبیل، از این گیاه معجزه‌گر استفاده شده است. ترکیبات زنجبیل دارای فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی هستند. زنجبیل  به دلیل طبع گرم خود ضد التهاب، ضد میکروب، مسکن درد و مناسب برای فعالیت‌های حفاظتی کبد است.

همچنین  تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل در کاهش درد، بهبود آرتروز، آسم و آلرژی نیز موثر است. زنجبیل در درمان اگزما تاثیر داشته و عملکرد روده را بهبود می‌بخشد

  1. نان خشک شوید:

در تهیه نان خشک می‌توان از سبزیجات استفاده کرد و از خواص درمانی آن‌ها بهره برد. یکی از این سبزیجات، شوید است.شوید با طهم و بوی بینظیر خود از افزودنی های بسیار مقوی بوده که  دارای ویتامین C و نیز تقویت‌کننده معده است= سنگ کلیه و مثانه را خرد می‌کند و مسکن دل‌درد است. شوید مانع فساد غذا در معده شده و عامل کاهش‌دهنده چربی خون است. از این‌رو مصرف آن به بیماران مبتلا به چربی خون توصیه می‌شود.

  1. نان خشک زیره :

در ساختار این نوع نان‌های خشک از زیره استفاده شده است. زیره خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد، ورم طحال و اسهال را معالجه می‌کند، ضد نفخ و مقوی معده، روده و کبد است. استفاده از این نان، عمل هضم غذا را تسهیل می‌کند و برای تقویت معده بسیار مناسب است؛ بنابراین مصرف آن به بیماران گوارشی توصیه می‌شود.

نانِ خشک 798645312

شاخص قند نان‌های خشک :

“اندیس گلایسمی” یا شاخص قند، عبارت است از: سرعت افزایش میزان قند خونی که پس از مصرف یک وعده غذایی بالا می‌رود. اندیس گلایسمی نان‌ها به فرمولاسیون آن‌ها بستگی دارد و اینکه آیا آرد مورد استفاده برای پخت نان، کامل است یا خیر؟ چه میزان سبوس دارد؟ از چه مواد دیگری در تهیه نان استفاده شده است؟ و …

هرچقدر قندهای آزاد یا کربوهیدرات‌هایی که زنجیره کربنی کوتاهی دارند (مانند مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و …) بیشتر باشد، شاخص اندیس گلایسمی نان بالاتر می‌رود.

طرز تهیه نان خشک در منزل

مواد لازم:

  1. مایه خمیریک قاشق غذا خوری سرخالی
  2. آب گرم     یک پیمانه
  3. شکر         دو قاشق چایخوری
  4. نمک         یک قاشق چایخوری
  5. کره          سه قاشق غذاخوری
  6. آرد        سه پیمانه

طرز تهیه:

برای تهیه نانِ خشک،در  ابتدا در یک کاسه گود آب گرم بریزید و سپس مایه خمیر، شکر و نمک و کره ذوب شده را  در آب یخته و آن را با همزن مخلوط کنید .

مرحله دوم : آرد را دو یا سه بار الک کنید تا ذران آرد نیز از هم جدا شوند در ادامه  آرد را به تدریج اضافه و مخلوط کنید تا خمیر لطیفی به دست آید. خمیر را حدود ده دقیقه با دست ورز دهید تا نرم شود و حالت چسبندگی آن از بین برود.

بر روی ظرف خود پارچه بیندازید تا حدود ده الی پانزده دقیقه خمیر استراحت کند . سپس خمیر را به چهار قسمت تقسیم کرده، هرکدام را به صورت بسیار نازک پهن کنید. سینی فر را کاغذ روغنی بگذارید، روی آن را چرب کنید و خمیر را درون آن پهن کنید. روی خمیر را تخم‌مرغ بمالید و به دلخواه کنجد یا سیاه‌دانه بپاشید.

مرحله سوم : فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید  تا خمیر به مدت ده الی پانزده دقیقه بپزید. بعد از پخت، کمی صبر کنید تا نان خنک شود، آن را تکه تکه کرده و درون سبد نان نگهداری کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن