انواع نان 8764565642

انواع نان متداول در ایران کدام اند ؟

نان  ماده غذایی اصلی خانواده های ایرانی به شمار می رود  که از قدیم  در بین تمام اقوام مختلف سرزمین ایران رواج داشته و  اما روش پخت انواع نان ها گوناگون است  . از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و ورود فرهنگ غرب علاوه بر نان های سنتی نان های ماشینی چون نان تست نان باگت و… نیز بر سر سفره های ایرانیان نیز دیده می شود،  به همین منظور ما در این مطلب تصمیم داریم تا به معرفی چند نمونه از انواع نان بپردازیم ، با ما همراه باشید .  نان عضو جدا نشدنی سفره ی  ایرانیان ، از نظر علم تغذیه جزء گروه غلات به حساب می آید و در هر 30 گرم دارای 80 کیلو کالری ، انرژی می باشد . ساختمان این ماده غذایی از قند بوده و حاوی مقدار کمی پروتئین نیز می­باشد و عمده انرژی روزانه فرد را تأمین می کند و نقش سیر کنندگی را نیز به عهده دارد پس نادیده گرفتن آن در برنامه غذایی انکار ناپذیر است .

چرا در ایران نان های مختلفی وجود دارد ؟

از قدیم الایام تاکنون نان لواش ، نان سنگگ،  نان تافتون و … از جمله نان های مرسوم و متداول در سراسر ایران بوده که هر  کدام به نوبه خود  طعم و مزه به خصوص خود را دارد . اما همانطور که در بالا ذکر شد که در شهرهای مختلف ایران بنا به فرهنگ و رسوم آن شهر ، نان های مختلفی تهیه می شده است در حال حاضر هم با اینکه مصرف نان در ایران تغییر کرده ، اما در بسیاری از شهرها هنوز هم نان های محلی مخصوص به شهر یا روستای خودشان تهیه و مصرف می شود .

اما انواع نان را بشناسیم

نان سنگک : یکی از انواع نان های قدیمی در ایران نان سنگک است. کمتر کسی است که طعم آن را دوست نداشته باشد ، این نان جز دسته نان های سبوس  دار بوده که  برای صرف صبحانه محبوبیت زیادی دارد . اما متاسفانه باید بگوییم که در پخت  نان سنگک در برخی از نانوایی ها بجای آرد سبوس از آرد سفید استفاده می شود به همین خاطر از طعم و مزه نان سنگک های قبلی خبری نیست !

انواع نان 7845641213

نان لواش
از انواع نان های پرطرفدار در بین عامه مردم ، نان لواش می­باشد، لواش نانی بسیار نازک که به دو روش ماشینی و دستی نیز پخت می شود . ناگفته نماند که مزه خاص نان لواش سنتی نیز به پای نان لواش ماشینی نمی رسد.

نان بربری : نان بربری از انواع نان هایی است که  در اکثر سفرهای ایرانی دیده می شود و باید اعتراف کنیم که  این نان طرفدار بیشتری به نسبت نان های دیگر دارد .طرز تهیه آن با آرد سفید و بدون سبوس بوده و کمی حجیم تر از نان لواش و تافتون است . اما متاسفانه  به دلیل جوش شیرینی که در طبخ نان بربری استفاده می شود  و همچنین عدم استفاده از سبوس در پخت این نان  عنوان بی خاصیت ترین نان سنتی ایرانی شناخته شده است.

نان تافتون : این نان نیز یکی از نان های قدیمی است که ضخامتی متوسط دارد ، بین نان لواش و نان های ضخیم تر ، طرفداران خاص خود را دارد اما در تهیه آن از جوش شیرین استفاده نمی شود.

نان باگت یا فرانسوی: یکی دیگر از انواع نان ها نان باگت بوده  این نان از نان های وارد شده از غرب یا بهتر بگوئیم فرانسه به ایران است.  نان باگت بیشتر در تهیه ساندویچ استفاده می شود و همین دلیلی است که وارداتی بودن آن را اثبات می کند ، انواع نان های ساندویجی و همبرگری نیز از همین گروه هستند.

نان تست : در ابتدا این نان هم جزء نان های واردشده بوده  که برای مصرف صبحانه نیز طعم فوق العاده ای دارد که کالنی دو نوع  نان تست مخصوص و نان تست طلایی  را وارد بازار کرده است . گفتنی است که این نان که بیشتر در انگلستان استفاده شده و جهت مصرف با گوشت به مصرف می رسد ، در ایران هم برای خوردن صبحانه مثل پنیر ، کره و مربا یا عسل و تهیه ساندویچ استفاده می شود .

نان چاودار یا گندم سیاه: شاید نام این نان کمتر به گوش شما خورده باشد . اما باید بدانید که گندم سیاه دانه ای است که غنی از فیبر است و  بنابراین نان های تهیه شده از این آرد هم بسیار توصیه می شود.

نان های شوید ، زیره و :  با بالا رفتن سطح شناخت مردم ازعلم تغذیه ، کارخانجات تولید نان هم دست به کار شده اند و دست به تولید انواع نان های سبوس دار زده اند . نان شویدی ، زیره ، گردویی، کنجدی ، زنجبیلی و… نمونه هایی از این دست هستند که دارای ویتامین و مواد مغذی های بسیار زیاد برای بدن انسان نیز می باشند.

نان شیرمال:  نان شیر مال مغزدار میان وعده کامل و خوشمزه  یکی از نان های قدیمی و مورد علاقه مردم است که همه جا معمولا طبخ می شود .در تهیه این نان از شیر وشکر استفاده می شود و همین موضوع مصرف این نان را به عنوان یک میان وعده از بقیه نان ها متمایز می کند و جالب است بدانید کالنی از بهترین و معتبرترین مجموعه های تهیه و فروش این نان شیرمال می­باشد.

انواع نان 8765432324

در آخر توصیه ها را جدی بگیرید !

1 – انواع نان ، عمده  انرژی روزانه فرد را تأمین می کند و غنی از  ویتامین های B نیز هست به همین خاطر توصیه می شود به اندازه کافی در برنامه غذایی نیز استفاده شود.  اما از آنجا که  نان دارای مقدار زیادی کالری است به یاد داشته باشید که نباید بیش از حد مصرف شود .

2 – همانطور که گفته شد فیبر و سبوس در انواع نان سبوس دار  خواص و کاربردهای زیادی دارد (در هضم غذا ، جلوگیری ازیبوست ، کاهش قند ، چربی وفشار خون و …) . در نتیجه توصیه می شود نان های سبوس دار و قهوه ای مصرف شود .

3 –  افرادی که دچار دیابت هستند مقدار مصرف نان آنان باید محدود باشد تا از بالا رفتن قند ایشان جلوگیری شود . پزشکان به این افراد  نان جو را توصیه می کنند چراکه نان جو تأثیر خاصی بر کنترل قند فرد دارد .

4 –  افرادی قصد لاغر کردن خود را دارند باید مصرف گروه نشاسته مانند نان را محدود تر کنند و از خوردن انواع نان همراه برنج پرهیز کنند.

5 – به دلیل فیبر انواع نان های سبوس دار ، این نان ها برای افراد با چربی خون بالا و فشار خون و بیماری های قلبی نیز توصیه می کنند

۶ – نگهداری انواع نان در فریزر و یخچال بیش از سفره یا ظرف نان توصیه می شود . اما از آنجا که نان های سنتی ماندگاری بسیار کمی دارند ، بیشترین توصیه به مصرف نان تازه است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن