نان جو 87454545

خواص بی نظیر نان جو که شما را شگفت زده می کند

کمتر کسی است که طعم بی نظیر نان جو را نچشیده باشد و طرفدار آن نشده باشد . جو  با دارا بودن خواص و ریز مغذی های فراوان ،  مورد نیاز بدن بوده به همین منظور پزشکان توصیه می کنند  که به طرق مختلف آن را در برنامه غذایی خود جای دهند. نان جو که از طریق آرد جو بدست می آید  و از نان های محبوب در سراسر جهان به شمار می رود. به همین خاطر  ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با خواص نان جو آشنا کنیم و همچنین طرز تهیه این نان محبوب خانگی را به شما آموزش دهیم تا عصرانه ای بی نظیر همراه با نان خوش عطر خانگی را برای خانواده خود نیز تهیه کنید و از فواید آن بهره ببرید . پس این مطلب را از دست ندهید .

دانه جو از مواد اولیه خوراک تمدن های ابتدایی بشر بوده که انسان ها با شناخت این دانه ارزشمند همواره سعی در پرورش آن داشتند به طوری که تا به امروز هم بین غلات تولیدی در سراسر جهان، رتبه چهارم بعد از ذرت، برنج و گندم از نظر میزان کشت را دارد. به طور حتم شما هم در مورد خواص نان جو، نکاتی شنیده‌اید و دوست دارید به طور دقیق، در مورد آن بدانید.

نان جو، غنی از ریزمغذی ‌ها است

همانطور که ذکر شد نان  از نظر میزان ویتامین، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید گیاهی، نان جو بسیار غنی است. انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، مولیبدن، منگنز و سلنیم، مس، ویتامین B1، کروم، فسفر و منیزیم جزو فراوان ‌ترین ترکیبات موجود در این نان هستند. اما شما می توانید برای جذب بیشتر ریز مغذی های دانه جو آن را بخیسانید و دانه جوانه زده را  مصرف کنید این کار سبب آسانتر شدن جذب ریزمغذی‌ها نیز می شود .
اما باید بدانید که مصرف بیش از اندازه نان جو،عملکرد مواد مغذی را مختل می‌کنند. مصرف به اندازه در مورد همه مواد غذایی از جمله جو، یک اصل مهم در رژیم ‌های ما است.نان جو 435435435

اگر قصد دارید لاغر شوید نان جو بخورید

جالب است بدانید که جو به دلیل مواد مغذی موجود در خود خیلی زود در شما احساس سیری ایجاد می‌کند و گرسنگی را کاهش می‌دهد. دانه جو  غنی فیبر و بناگلوکان بوده که سرعت هضم و جذب را در بدن کند می کند که این اتفاق برای دستگاه گوارش نیز بسیار مفید است. کاهش سرعت هضم و جذب، علاوه بر کمک به جذب بهتر، از آسیب به اندام ‌های مختلف گوارشی هم پیشگیری می‌کند . بنابراین یکی از خواص نان جو این است که از پرخوری جلوگیری خواهد کرد.

تنظیم کلسترول خون با  نان جو

اگر کلسترول خون دارید و برنامه غذایی خاصی برای خود در پیش گرفتید باید به شما بگوییم که نان جو را در برنامه غذایی خود جای دهید چراکه بتاگلوکان موجود در نان جو سبب تنظیم کلسترول خون نیز می شود .

جالب است بدانید که  نان جو باعث افزایش میزان کلسترول مفید در بدن می شود. به همین خاطر با  کنترل  میزان این دو نوع کلسترول ،( با کاهش نوع مضر و افزایش نوع مفید) در گردش خون، یک اتفاق بسیار مثبت در بدن است و به سلامتی قلب منجر می شود .

خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می‌دهد

از انجا که همه غلات در سلامت قلب مؤثر هستند و جو هم نفش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا بیماری های قلبی دارد که ریز مغدی های موجود در دانه جو سبب کاهش رسوب های دیوارهای رگ نیز می شود.

در مقابل دیابت از شما مراقبت می‌کند

گفتنی است که جو موجود در نان جو با کاهش سطح قند خون و تقویت ترشح هورمون انسولین، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد. در بین خواص نان جو، این خاصیت، مربوط به منیزیم موجود در آن است. منیزیم ضمن ایجاد تعادل در میزان گلوکز خون، بر لوزالمعده که اندام سازنده انسولین است، تأثیرگذار است.

علاوه بر آن ، فیبر موجود در این دانه  باعث کاهش سرعت جذب مواد قندی می شود زیرا فیبر از زمان جذب مواد قندی، بر میزان ورودشان به جریان خون کنترل دارد تا سطح قند خون نه کم و نه زیاد، بلکه به اندازه باشد.

نان جو 96543435

طرز تهیه نان جو به روش خانگی

مواد اولیه
۴۰۰ گرم آرد گندم
۲۷۰ میلی لیتر آب
۲ قاشق آرد جو
۱ قاشق غذا خوری نمک
۱ فنجان آب گرم
۱۰ گرم مخمر خشک

طرز تهیه

در ابتدا اب و مخمر را در کاسه ای با هم ترکیب نمایید  سپس در ظرف دیگر آرد گندم و سپس ارد جو را الک کنید حال ترکیب مخمر  را به آرد خود اضافه نمایید و بعد  آب گرم و نمک را اضافه کنید و آن را ورز دهید . سپس پارچه ای بر روی خمیر خود بیندازید تا استراحت کند. بعد از سینی خود را با مقداری روغن چرب کنید و سپس خمیر خود را بر روی سینی چرب خود پهن کنید  و  در آخر در فر خود به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا به خوبی مغز پخت شود . بعد از ۲۰ دقیقه نان شما آماده است و می توانید ان را در کنار خانوادتان نوش جان کنید .

کلام آخر

نان جو از نان های بسیار خوشمزه و دارای خواص بسیار فراوان می باشد که ما در این مقاله سعی کردیم تا فقط چند نمونه از خواص آن را برای شما معرفی نماییم . شما برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن  مثل دیابت، بیماری ‌های قلبی عروقی و انواعی از سرطان‌ها، مصرف جو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برای دستیابی به حداکثر میزان خاصیت جو، توصیه می‌ شود  آن را به صورت آرد استفاده کنید چراکه نانی که از آرد جو تهیه شود، یک شکل کامل و فوق‌العاده برای گنجاندن جو در برنامه غذایی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن