نان شیرمال 653415342

طرز تهیه نان شیرمال  به روش خانگی

نان شیرمال از نان های مقوی و بسیار خوشمزه نه تنها در ایران بلکه  در خاورمیانه بوده که معمولا برای صبحانه یک وعده سرو می شود. نا گفته نماند هر شهری نان شیرمال مخصوص  به خود را داشته که ما قصد داریم در این مقاله بخش به بخش آموزش کامل نان شیر مال ‌ خانگی را برای شما شرح دهیم.

اگر فرصت تهیه نان شیرمال در خانه را ندارید ما به شما پیشنهاد می کنیم نان شیر مال کالنی را برای وعده صبحانه و یا عصرانه خود تهیه کنید نان شیر مال های کالنی  برای وعده های صبحانه و یا عصرانه یک وعده کامل محسوب می شود .

ارزش غذایی نان شیرمال

  • نام ویتامین      مقدار در 100 گرم
  • ویتامین A       1.00 میکروگرم
  • ویتامین D       0.00 میکروگرم
  • ویتامین E        0.33 میلی گرم
  • ویتامین K        0.40 میکروگرم
  • ویتامین C        0.20 میلی گرم
  • تیامین (B1)     0.33 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2)        0.34 میلی گرم
  • نیاسین (B3)    2.96 میلی گرم
  • کولین (B4)     15.30میلی گرم
  • پانتوتنیک اسید (B5)    0.45 میلی گرم
  • ویتامین B6      0.04 میلی گرم

نان شیرمال 98645354321

مواد لازم برای تهیه نان شیر مال سنتی در خانه

  1. آرد فانتزی۲ و نیم تا ۳ لیوان
  2. نصف لیوان شکر
  3. سفیده تخم مرغ ۱ عدد
  4. بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
  5. وانیل نصف قاشق چایخوری
  6. نمک نصف قاشق چایخوری
  7. شیر۱ لیوان
  8. خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
  9. گلاب۲ قاشق غذاخوری

مواد رومال نان شیر مال

  • . زرده تخم مرغ۱ عدد
  • . سرکه سفید۱ قاشق غذاخوری
  • . زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
  • . کنجد ۲ قاشق غذاخوری

برای تهیه نان شیرمال سنتی باید چند مرحله را رعایت کنید با ما همراه باشید تا با هم چند مرحله را طی کنیم .

نان شیرمال 865431312

طرز تهیه نان شیرمال سنتی

مرحله اول : در ابتدا یک لیوان شیر را با خمیر مایه فوری و ۲ قاشق غذا خوری شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با هم زن به آرامی هم می زنیم تا کاملا یکدست شود ، سپس بعد از ترکیب کامل مواد روی کاسه را می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم : حالا در ظرف دیگر سفیده تخم مرغ را از زرده تخم مرغ جدا می کنیم . در ادامه باقی مانده شکر را به همراه بکینگ پودر، وانیل و نمک به سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم ، سپس با کمک چنگال خوب مخلوط می کنیم.

در مرحله سوم :مخلوط خمیر مایه ورز آمده را درون ترکیب سفیده تخم مرغ می ریزیم و آن را به خوبی هم میزنیم تا مواد کاملا یک دست شود.

مرحله چهارم : برای نرم شدن نان شیرمال آرد را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و کم کم به مخلوط سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم. به این امر توجه داشته باشید که آرد را آرام آرام  به مخلوط سفیده تخم مرغ اضافه کنید و این کار را تا زمانی که خمیر به دست نچسبید  ادامه دهید . سپس خمیر را ورز می دهیم تا زمانی که  درون کاسه جمع شود.

مرحله پنجم : حال زمان آن رسیده که روی سطح کار را آرد پاشی کنیم . سینی خود را تمیز می کنیم و مقداری آرد را بر روی سطح کار می پاشیم  سپس خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و به مدت ۱۰ ای ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا خمیر لطیف و یکدست شود. در ادامه خمیر را چونه می کنیم و مجددا درون کاسه قرار می دهیم، سپس روی آن را می پوشانیم و به مدت یک ساعت می‌گذاریم تا استراحت نماید بعد از گذشت این مدت خواخید دید که حجم نان دو برابر شده است

مرحله ششم : این مرحله به سلیقه شما بستگی دارد .خمیر حجیم شده را روی کار قرار می دهیم، شما می توانید خمیر را در سایز های مختلف برای نان شیر مال خود بگیرید و آن را به شکل های متفاوت درآورید شما برای داشتن شکل های مختلف می توانید خمیر را به اندازه و طرح دلخواه در بیاورید.

مرحله هفتم : حالا فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر را درون سینی فر قرار می دهیم و به دلخواه روی آن طرح می زنیم.

مرحله هشتم : در این مرحله مواد رومال را آماده می کنیم، برای این منظور سرکه را به همراه زعفران دم کرده به زرده تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شود. در ادامه برس را به مخلوط رومال آغشته می کنیم و روی خمیر ها می مالیم.

مرحله نهم : حالا مقداری کنجد روی خمیر ها به صورت پخش می ریزیم ، سپس یک کاسه آب جوش درون فر قرار می دهیم تا بافت نان نرم تر شود. در ادامه سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه نان ها بپزند.

مرحله دهم : در نهایت پس از گذشت این زمان نان ها را از فر خارج می کنیم ، سپس درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به عنوان صبحانه به همراه کره و عسل سرو می کنیم. توصیه می شود نان شیرمال را تازه مصرف کنید  اما برای نگهداری طولانی مدت نان ها می توانید آن ها را درون کیسه فریزر قرار دهید و درون فریزر نگهداری کنید.  

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن