چوب شور 0486541321285

طرز تهیه چوب شور در منزل به روش بازاری

چوب شور یکی از تنقلات خوشمزه و پر طرفدار بین المللی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. جالب است بدانید که نام اصلی چوب شور پرتزل است و اصالت آن متعلق به کشور آلمان می باشد، این خوراکی فقط در کشور ما با نام چوب شور شناخته می شود. نکته دیگر در مورد این خوراکی خوشمزه این است که در کشورهای دیگر آنرا با طعم های متنوعی درست می کنند و فقط در کشور ما با طعم شور درست می شود. این خوراکی خوشمزه یک نوع نان محسوب می شود که معمولا با چاشنی های متنوع، مغزیجات و دانه های خوشمزه خوراکی تهیه می شود و معروف ترین نوع آن در کشور ما پرتزل نمکی است، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت کالنی همراه باشید.

مواد لازم چوب شور

  1. شیر    1 لیوان
  2. آرد    2 لیوان
  3. نمک          2 قاشق چایخوری
  4. بکینگ پودر       1 قاشق چایخوری
  5. سرکه سفید           1 قاشق غذاخوری
  6. روغن      ½ لیوان
  7. سفیده تخم مرغ   2 عدد
  8. کنجد بو داده         ½ لیوان

چوب شور  08765413212

دستور پخت چوب شور

مرحله اول

برای تهیه چوب شور خوشمزه ابتدا شیر را داخل کاسه ای می ریزیم و روغن را به آن اضافه می کنیم.بعد نمک و بیکینگ پودر را به همراه سرکه سفید به آن می افزاییم و همگی مواد را با همزن دستی کاملا مخلوط می کنیم. سپس آرد را کم کم به این ترکیب اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا جایی که دیگر خمیر در حال سفت شدن است. در ادامه دستمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم و آرد را همچنان اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس مواد را با دست مخلوط می کنیم تا جایی که دیگر خمیر به دستمان نچسبد. پس از اینکه خمیر دیگر به دستمان نمی چسبید از افزودن آرد جلوگیری می کنیم. روی صفحه کار کمی آرد می ریزیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله شروع می کنیم به ورز دادن خمیر و بعد به اندازه یک گردو از خمیر با چاقو می بریم و کنار می گذاریم و روی صفحه کار هر کدام از خمیرهای بریده شده را با دست به صورت لوله های باریکی در اندازه های 10 الی 15 سانتیمتر فرم می دهیم

مرحله پنجم

(بسته به این که می خواهیم اندازه چوب شورها چقدر باشد) و با چاقو از وسط هر کدام از لوله ها را نصف می کنیم و هر نیمه را کنار هم قرار می دهیم. سپس داخل تابه ای دو طرفه کاغذ روغنی قرار می دهیم.

چوب شور  7934105640

مرحله ششم

در این مرحله روی کاغذ روغنی را با قلمو آغشته به روغن کاملا چرب می کنیم و در ظرفی به طول حداقل 20 سانتیمتر سفیده ها را می ریزیم و با چنگال هم می زنیم و در سینی به همین اندازه کنجد بوداده می ریزیم.

مرحله هفتم

هر کدام از خمیرهای لوله شده را ابتدا داخل سفیده قرار می دهیم تا آغشته به آن شود و بعد داخل کنجد قرار می دهیم و می غلطانیم تا کاملا پوشیده به کنجد شود و داخل تابه آن ها را مرتب کنار هم می چینیم و زیر تابه شعله پخش کن می گذاریم

مرحله هشتم

حالا درب تابه را می گذاریم تا به مدت 4دقیقه با حرارت بسیار ملایم چوب شورها یک طرفش بپزد و بعد چوب ها را بر می گردانیم و اجازه می دهیم تا به مدت 3 الی 4 دقیقه دیگر طرف دیگر آن ها نیز پخته شود و نوش جان کنید.

نکته :

برای تهیه چوب ‌شور خانگی بدون استفاده از فر، می‌توانید پس از آماده شدن خمیر، آنها را در روغن سرخ کنید. البته اول به‌خاطر داشته باشید که از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید و حین سرخ‌شدن، روی چوب‌شورها نمک بپاشید تا نمک به آنها بچسبد. البته باید یادآوری کنیم که پخت چوب‌ شورها در فر، روش بسیار سالم‌تری است و ضرر کمتری دارد. در کل بهتر است در مصرف چوب ‌شور زیاده‌روی نکنید؛ زیرا زیاده‌روی در مصرف آن، باعث بالارفتن فشارخون می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن