کلوچه زعفرانی486543231

طرز تهیه کلوچه زعفرانی خانگی در یک ساعت

بی شک کلوچه ، شیرینی بسیار لذیذ در بین تمامی افراد بوده که از قدیم الایام محبوبیت  بسیار زیادی دارد. در گذشته انواع کلوچه مثل کلوچه زعفرانی و شیرینی ها را   به دلیل ارزش غذایی بالا  آن را در خانه و با تنور  تهیه می کردند و آن را  در صبحانه ، عصرانه ، تغذیه ای برای کودکان دوران مدرسه   و مناسبت ها… استفاده می کردند. اما در این عصر که مردم بیشترین زمان خود را در حال کار کردن هستند مصرف غذاهای آماده و همچنین شیرینجات نیز  به بیشترین حد خود رسیده است به همین بابت پخت  شیرینی ها  و کلوچه ها دیگر روش سنتی و پخت در خانه ها جوابگو نمی باشد و  به همین سبب جای خود را به کارخانه ها داده است .

کلوچه ، این شیرینی پرطرفدار  همانند اکثر خوراکی های دیگر از تنوع بالایی نیز برخوردار است ؛ کلوچه زعفرانی ، کلوچه سنتی ، کلوچه خرمایی و… . ما در این  مقاله قصد داریم تا طرز تهیه کلوچه زعفرانی خانگی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در خانه از میل کردن  کلوچه های متنوع  در کنار خانواده نهایت لذت را ببرید  و دیگر نگران شکر و روغن های بسیار زیاد کلوچه های کارخانه ای نباشید.  پس با ما همراه باشید .

 کلوچه زعفرانی 865323

طرز تهیه کلوچه

یکی از انواع کلوچه سنتی  زعفرانی بوده که به  دلیل دارا بودن عطر و طعم بسیار خوب از شیرینی های ثابت در وعده عصرانه  می باشد  .پس  برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه زعفرانی ادامه مطلب را بخوانید :

  1. آرد ۲ پیمانه
  2. روغن جامد یا کره نصف پیمانه
  3. تخم مرغ ۲ عدد
  4. شکر نصف پیمانه
  5. نمک نصف قاشق چای خوری
  6. بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
  7. وانیل نصف  قاشق چایخوری
  8. کشمش (اختیاری) به مقدار کافی

 کلوچه زعفرانی685431

مراحل طرز تهیه کلوچه زعفرانی

در مرحله اول برای تهیه کلوچه زعفرانی ساده و خوشمزه ابتدا در کاسه ای تمیز تخم مرغ را  به همراه شکر و وانیل با هم مخلوط می کنیم  سپس با همزن به مدت 10 دقیقه هم می زنیم تا زمانی که  بافت مواد کلوچه ما کاملا روشن و کش دار شود.

مرحله دوم زعفران خود را دم کنید و سپس آن را به مخلوط تخم مرغ خود اضافه کنید تا رنگ و طعم خوبی بگیرد و بوی رهم تخم مرغ از بین برود مواد را به آرامی با چنگال  هم میزنیم  در ادامه  به ترکیب خود روغن جامد یا کره را اضافه می کنیم سپس به مدت ۱ دقیقه در حد مخلوط شدن مواد هم می زنیم.

در مرحله سوم آرد و بکینگ پودر دو جز اصلی کلوچه را را درون یک کاسه تمیز و بزرگ می ریزیم  سپس  با مخلوط کن مخلوط به آرامی آن را هم می زنیم تا آرد پخش نشود . به یاد داشته باشید آرد را قبل از اضافه کردن سه بار الک کنید و به طور حتم  به آرامی به ترکیب خود اضافه کنید تا کلوچه ای با بافت یکدست به شما بدهد .

مرحله چهارم  خمیر کلوچه شما آماده است و  حالا زمان آن رسیده که تنها خمیر کلوچه را با لیسک مخلوط کنید  تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود. در ادامه بسته به سلیقه مقداری کشمش یا گردو ریز شده در  درون مایه کلوچه می ریزیم، سپس مجددا مخلوط می کنیم تا به صورت یکدست درون خمیر پخش شود.

مرحله پنجم : فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار  دهید ، سپس اجازه می دهیم کاملا گرم شود. این کار سبب شده تا زمان پخت کیک شما کاهش یابد و همچنین کلوچه شما نیز مغز پخت شود .  در ادامه کار  روی سینی فر کاغذ روغنی بپوشانید  سپس با دست چرب مقداری از خمیر کلوچه بر می داریم.

مرحله ششم حالا خمیر کلوچه را در دست فرم می دهیم و روی کاغذ روغنی با فاصله از هم قرار می دهیم، سپس سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم. توجه داشته باشید مواد کلوچه همانند مایه کیک شل و یا همانند خمیر منسجم نیست. مرحله هفتم حالا اجازه می دهیم کلوچه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد و اطراف کلوچه ها طلایی شود.

اما اگر فر در دسترس شما نیست می توانید کلوچه را درون تابه درست کنید به این ترتیب تابه خود  را بر روی شعله پخش قرار دهید تا گرما به صورت ملایم و به همه ی نقاط تابه شما نیز نفوذ کند. اجازه می دهیم تا تابه کاملا گرم شود  ادامه درون تابه را با کاغذ روغنی می پوشانیم و یا  با روغن کمی روی کاغذ را آغشته می نماییم .

حالا مقداری از مواد کلوچه را با دست چرب بر می داریم، سپس در دست فرم می دهیم و با فاصله از هم درون تابه قرار می دهیم. در ادامه درب تابه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم کلوچه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت بماند. در این مرحله پس از گذشت این مدت، زمانی که اطراف کلوچه طلایی شد حرارت را خاموش می کنیم. به دلیل نرم بودن بافت کلوچه اجازه می دهیم کلوچه ها درون تابه کاملا خنک شوند، سپس از تابه خارج می کنیم.  در نهایت می توانیم کلوچه زعفرانی را به مدت ۱ هفته در دمای محیط نگهداری کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن