ضایعات نان 8765432152

چگونه ضایعات نان را کاهش دهیم؟

کاهش ضایعات نان چگونه است؟ اکثر اوقات بعد از اتمام وعده های غذا چند تکه نان در سفره باقی می ماند و یا با خرید بدون برنامه و بیش از اندازه نان ، نان های خشک شده بسیار زیادی در سطل زباله ها ریخته می شود .اما از آنجا نان در فرهنگ و رسوم ایرانی برکت و روزی سفره ها تلقی می شود و عدم استفاده صحیح از این موهبت الهی، نه تنها در فرهنگ ما بلکه در سراسر دنیا امری ناشایست خطاب می‌شود. به همین خاطر کاهش ضایعات نان یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان نان و مردم است. ما در این پست قصد داریم تا شما را در این زمینه یاری کنیم تا بتوانیم ضایعات نان کمتری تولید نماییم .  در ابتدا این سوال مطرح می شود که چگونه باید ضایعات نان را کاهش داد؟

در جواب باید گفته شود که در راستای کاهش ضایعات نان علاوه‌بر نقش  تولیدکنندگان ، مانیز نقش پر رنگی  در این زمینه خواهیم داشت. چراکه با آشنایی داشتن از شیوه های صحیح نگهداری از نان می توانیم قدم بسیار بزرگی در راستای تحقق تولید کمتر ضایعات نان برداریم. اما این کار چگونه امکان‌پذیر است؟ با ما همراه باشید تا روش‌های کاربردی و مفیدی جهت کاهش هدر‌رفت نان را به شما معرفی کنیم و الگوی مصرف صحیح نان را به شما آموزش  دهیم . پس اگر هزینه و انرژی مصرف ‌شده جهت تهیه نان برای شما حائز اهمیت است ، ادامه مطلب را از دست ندهید.

راهکارهای متنوعی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌ توانید  دور ریز نان را به حداقل برسانید ، تنها کافی است که هنگام خرید نان یا نگهداری از آن به چند نکته ساده و پیش‌پا افتاده توجه داشته‌ باشید.

ضایعات نان 864532168453

حال بدون هیچ‌ گونه فوت زمان  به سراغ این راهکارها خواهیم ‌رفت:

کاهش ضایعات نان به نحوه نگهداری از نان بازمی‌گردد

در حد امکان سعی کنید نان را در مواقع نیاز و به اندازه مصرف  روزانه تان خرید کنید . اما اگر قصد دارید چند روز نان را نگه دارید نیازمند رعایت شرایط و اصول خاصی است . یکی از راه‌کارهای نگهداری طولانی ‌مدت از نان، فریزکردن آن است. اما به یاد داشته باشید جهت نگهداری نان در فریزر، نان را به تنهایی  در فریزر قرار ندهید .  آن را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید و درب آن را به‌ خوبی ببندید تا با ورود جریان هوای داخل یخچال عطر و مزه آن تغییر پیدا نکند.  اما در صورتی‌ که علاقه ‌ای به فریز‌کردن نان ندارید ، این امکان وجود دارد که با قرار‌دادن آن در داخل کیسه در دمای اتاق ، به مدت ۴ روز آن را تازه نگه دارید.

از قرار‌دادن آن در داخل یخچال خودداری کنید !

احتمالا تجربه کرده اید که  با قرار ‌دادن نان در داخل یخچال  نان سفت می شود . اگرچه با قرار دادن نان در یخچال از کپک زدن نان جلوگیری می شود اما رطوبت آن طی مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت و تنها نانی سفت نصیبتان خواهد شد.

نان کهنه یا خشک ‌شده را دور نریزید!

بسیاری از ما به محض مشاهده نان خشک یا کهنه آن را دور می ریزیم اما شما می توانید با این ماده ارزشمند  جهت تهیه وعده‌هایی غذایی مختلف استفاده کنید.

به ‌طور مثال آن‌ها را جهت غلیظ‌ کردن سوپ بکار گیرید یا در کنار غذایی همچون آبگوشت مصرف کنید. هزاران راه‌کار دیگر جهت استفاده از نان‌های کهنه و قدیمی وجود دارد.

در خرید نان برنامه‌ ریزی داشته ‌باشید!

یک توصیه مهم در رابطه با تهیه ی نان وجود دارد : به ‌طور مکرر و به میزان کم ، نان را خریداری کنید ، بدین ‌ترتیب  شما ضمن اینکه همواره نان تازه مصرف خواهید کرد ازهدر‌رفت نان را نیز کاهش خواهید داد.

ضایعات نان 89645321

اما وظیفه تولید‌ کنندگان درمقابل کاهش ضایعات نان چیست؟
  1. به‌کارگیری تجهیزات مناسب :

استفاده از تجهیزات مناسب جهت پخت نان، کاهش دور‌ریز نان را محقق می‌کند اما این موضوع به چه معناست؟

هنگامی که دمای فر یا اجاق گاز به درستی تنظیم نشده‌ باشد ، در خروجی نان سوخته یا پخته ‌نشده را خواهیم‌  داشت که  فاقد ارزش غذایی هستند و بدین‌ ترتیب  دور ریز را افزایش می دهند. علاوه‌ بر این ، اگر دستگاه‌های مخلوط ‌کن ، مواد مختلف را به‌خوبی ترکیب نکنند ، نانی فاقد طعم خوب یا ساختار مناسب خواهیم ‌داشت.

به ‌همین  دلیل رسیدگی به دستگاه‌ ها و سرویس ‌کردن آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و به صورت مستقیم بر کاهش دور ‌ریز تاثیر می‌ گذارد.

  1. بسته ‌بندی صحیح نان

بسته ‌بندی صحیح نان از دیگرعوامل موثر بر کاهش دور ریز نان است ؛ خوشبختانه در حال ‌حاضر در بسیاری از شرکت‌های پیشرفته  چون شرکت کالنی جهت بسته‌ بندی نان ، بدون دخالت دست هستیم که در نوع خود بسیار امیدوارکننده است. بسته ‌بندی صحیح محصولات نان، ضایعات این ماده‌غذایی ارزشمند را به‌ طور قابل توجهی کاهش می ‌دهد .

کلام آخر

اما در کلام آخر به یاد داشته باشید تنها زمانی نان تهیه کنید که واقعاً به آن نیاز دارید! افراد بسیاری وجود دارند که با استشمام  بوی نان تازه  به خرید نان تازه روی می‌آورند دیگر فرقی نمی‌کند که چه میزان نان در فریزرهای خود نگهداری کرده‌اند!

شاید یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش ضایعات نان را باید خرید نان غیرضروری دانست. توجه داشته‌ باشید که تنها زمانی به خرید نان اقدام کنید که ذخیره نان شما به اتمام رسیده‌باشد؛ در این حالت مانع از هدر‌رفت نان خواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن