انواع نان 65464531341

خواص بی ‌نظیر انواع نان

یکی از قدیمی ‌ترین مواد غذایی که تا کنون مورد مصرف تمام افراد قرار می‌گیرد انواع نان می‌باشد . هنگامی‌ که برای اولین ‌بار دانه غلات را با آب مخلوط کرده و سپس خمیر به ‌دست‌آمده را می‌پختند. در زمان‌ های گذشته نان سفید به نسبت نان‌ های تیره ارزش و بهای بیشتری داشت ، از همین ‌رو نان ‌های تیره را فقیران و نان ‌های سفید را ثروتمندان میل می‌کردند.

نان از خمیر نمودن ماده اصلی آرد و مایه خمیر و ترکیب آن ‌ها با آب و روغن و بعضاً نمک ، شکر و طبخ خمیر در تنور یا فر تهیه می‌شود. البته در طبخ نان علاوه‌ بر موارد ذکر شده گاهی برخی ادویه‌ جات انواع غلات مانند آرد گندم سیاه جو ، ذرت جو، دو سر کنجد و … نیز با آرد سفید ترکیب می‌شود .در ادامه با کالنی همراه باشید تا با انواع نان و خواص هر کدام آشنا شوید.

 انواع نان سبوس

از غنی ‌ترین منبع غذایی فیبر به شمار می‌رود که از مواد سلولزی تهیه شده‌ است فیبر های گیاهی به ۲ نوع هستند.  محلول و نا محلول سبوس گندم جزء فیبر های غذایی نامحلول می‌باشد ، تقسیم‌ بندی نان‌ ها به دو دسته نان سفید و قهوه‌ای صورت می گیرد؛ بر اساس میزان سبوسی که در آن ‌ها به‌کار رفته صورت می‌گیرد و به‌ صورت موارد زیر می‌باشد .

انواع نان  87468546531

 نان سنگک

از قدیمی ‌ترین نان‌ هایی که از گذشته تا کنون محبوبیت بسیاری داشته و در بین نان ‌های سنتی تنها نان سبوس ‌دار است. نان سنگک می ‌باشد نان جو نان جو کنونی که طبخ می‌شود، از آرد جو خالص نیست چرا که سبوس جو بسیار زیاد است و قابل مصرف نمی‌باشد. از همین ‌رو در حال ‌حاضر نیمی از آرد نان جو آرد گندم است، به دلیل تاثیر زیادی که سبوس جو بر کاهش قند و چربی خون دارد . مصرف نان جو برای افرادی که دارای بیماری ‌های چربی و دیابت هستند بسیار توصیه می‌شود .

نان تست

نان تست نیز از نان ‌های وارد شده به سفره‌ های ایرانی محسوب می‌شود، بیشتر مصرف نان تست در انگلستان می‌باشد . که با گوشت کره یا کره بادام ‌زمینی خورده می‌شود . در ایران هم برای خوردن صبحانه از نان تست به ‌همراه کره ، مربا ، عسل ، پنیر و … استفاده می‌شود . نان تست کالنی در دو نوع مختلف اعم از نان تست طلایی و نان تست مخصوص می‌باشد. که هرکدام دارای خواص بی ‌نظیری هستند ، شما با مراجعه به بخش محصولات می‌توانید از خواص هر کدام اطلاعات کاملی بدست آورید . نان گندم سیاه یا نان چاودار گندم سیاه دانه ‌ای است ؛ که دارای فیبر زیادی می‌باشد . بنابراین نان ‌های تهیه ‌شده از این آرد در بین مردم خیلی رایج نمی‌باشد اما به ‌شدت برای استفاده کردن از این دسته نان ‌ها توصیه می‌شود .

نان ‌های شوید زیره کنجد و…

همان ‌طور که می‌دانید با بالا رفتن سطح شناخت افراد از علم تغذیه کارخانه ‌های تولیدی نان هم ، دست به تولید انواع نان ‌های سبوس ‌دار زده‌ اند . نان شوید ، نان زیر ، نان گردویی ، نان کنجدی ، نان زنجبیلی ، نان شیرمال مغزدار و …  نمونه ‌ای از این نان ‌ها هستند .

این نان ‌ها در مصارف روزانه بسیار پرکاربرد بوده و کودکان نیز برای مصرف صبحانه و عصرانه مشتاق به خوردن این دسته از نان‌ ها می‌باشند . خواص کلی نان همه نان ‌ها چه قهوه ‌ای و چه سفید دارای خاصیت ‌های کلی برای بدن انسان هستند  که شامل موارد زیر می‌باشند :

تامین انرژی بدن : برای کسانی که اهل ورزش هستند مصرف نان قبل ‌از ورزش ‌های سنگین بسیار تاکید می‌شود . چرا که نان به ‌طور متوسط ۵۰ درصد نشاسته خود را ذخیره کرده و برای همین می‌تواند انرژی بدن را در هنگام ورزش تامین کند . نان به دلیل دارا بودن گلو سلیدی به ‌راحتی می‌تواند انرژی بدن را تامین کند .  این گلو سید ها در کبد و عضلات دیگر به‌ صورت گلیکوژن ذخیره می‌شود . درنتیجه مصرف نام برای بدن ضروری است .

انواع نان  87454335545

کنترل وزن :  نان سبوس ‌دار حاوی فیبر و گلو سید های پیچیده ‌ای است . به ‌ همین ‌علت برای مدت طولانی معده را پر نگه می‌دارد و همین باعث ایجاد احساس سیری در بدن ما می‌شود، پس اگر علاقه‌ مند به داشتن رژیم لاغری سالم هستید . مصرف نان را هرگز فراموش نکنید نگران تاثیر برعکس آن نباشید چرا که نان دارای مقدار اندکی قند می‌باشد .

بهبود عملکرد مغز :  همه ما می‌دانیم که مغز ما محل ذخیره‌ ی انرژی است وقتی‌که روزه هستیم  یا بعد از خواب شب صبح هنگام احساس گرسنگی به ما دست می‌دهد ، نان برای اکثر مردم بهترین گزینه برای مصرف در صبحانه است چرا که باعث بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی مورد نیاز در طول روز می‌شود از همین ‌رو سعی کنید به‌ جای مصرف کیک شیرینی بیسکویت و کلوچه از نان برای میان وعده و صبحانه خود بهره بگیرید .

دفع بهتر  : یکی از راه‌ هایی که برای مقابله با یبوست توصیه می‌شود . مصرف فیبر به میزان بالا است نان نیز یکی از منابع غنی فیبر محسوب می‌شود که به بهبود عملکرد روده ‌ها و تنظیم قند خون کمک بسیاری می‌کند  . همچنین لازم است این را هم بدانید که نان کامل حاوی فیبر بیشتری نسبت ‌به نان سفید است .

توصیه ‌هایی برای مصرف نان

از آنجا که نان عمده انرژی روزانه بدن را تمرین می‌کند و منبع اصلی ویتامین ‌های B نیز هست توصیه می‌شود. به‌اندازه کافی استفاده شود اما چون حاوی کالری نیز می‌باشد نباید بیش‌از اندازه مصرف شود در افراد دیابتی مقدار مصرف نان باید محدود باشد تا از بالا رفتن قند جلوگیری شود اما در بین انواع نان‌ها نان جو تأثیر خاصی بر کنترل قند افراد دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از این گروه نان‌ها استفاده کنند .

در افرادی که دچار اضافه‌وزن نیز هستم مصرف گروه نشاسته مانند نان باید محدود گردد کسانی که فکر می‌کنند نان نسبت‌به برنج کمتر چاقی ایجاد می‌کند اشتباه می‌کنند اگر کسی هر ۱ از این ۲ ماده غذایی را زیاد بخورد دچار اضافه‌وزن و دیابت خواهد شد همان‌طور که می‌دانید فیبر و سبوس نان خواص و کاربردهای زیادی از جمله هضم غذا جلوگیری از یبوست کاهش قند چربی و فشارخون و غیره دارد درنتیجه توصیه می‌شود نان‌های سبوس‌دار و قهوه‌ای مصرف شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن