کیک شیفون 84654159631

طرز تهیه کیک شیفون اسفنجی در منزل

کیک شیفون ساده یک کیک بسیار لطیف و اسفنجی است. این کیک سبک و نرم از کیک اسفنجی انعطاف پذیری بیشتری دارد و برای تزیین با خامه به مناسبت های مختلف مناسب است. شیفون از کیک اسفنجی منسجم تر بوده و برای رول کردن هم مناسب است. مطمئن باشید اگر یک بار درست کردید دیگر هیچ وقت از قنادی کیک نخرید.

مواد لازم تهیه برای ۲۰ نفر

  • تخم مرغ خنک            ۶ عدد
  • وانیل خالص             نصف قاشق چای خوری
  • شکر                     یک و یک چهارم پیمانه(٢۴۶ گرم)
  • شیر                       سه چهارم پیمانه(١۵٧ گرم)
  • روغن مایع               سه چهارم پیمانه (١٢٩گرم)
  • آرد قنادی                  دو پیمانه(٢١٣ گرم)
  • بیکینگ پودر            ۲ قاشق چای خوری زیاد سر صاف نباشد

کیک شیفون  846534104

طرز تهیه کیک شیفون ساده

کف قالب کاغذ روغنی انداخته شده ، سپس با مقدار کمی روغن چرب کنید.  زاویه ی قالب را با دقت چرب کنید تا بعداً برای تزیین دچار مشکل نشوید ؛ دیواره را کمتر چرب کنید تا کیک خوب بالا بیاید . آرد + بیکینگ پودر + نمک حتما سه بار الک شوند تا هوای بین آن برود و کیک خوب پف کند.

زرده و سفیده را جدا کنید. سفیده به همراه نوک قاشق چای خوری کرم یا پودر تارتار آنقدر بزنید تا برفی شود و از ظرف نریزد. سپس نصف شکر کم کم با آن مخلوط شود. کاسه داخل یخچال گذاشته شود. زرده ها + وانیل + باقیمانده ی شکر زده شود تا کرم رنگ و کشدار شود . زرده ها + کمی شیر + کمی از مخلوط آرد تا این دو ماده هم کامل مخلوط شوند .

روغن مایع سریع به خورد خمیر داده شود . همزن خاموش و سفیده با لیسک به خورد خمیر برود . مایه در قالب . چند ضربه تا حبابهای هوا خارج شوند . قالب درون فر از پیش گرم شده با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد . کیک زیاد پف می کند و رویش سرخ می شود ، ولی چون پف کیک زیاد است داخلش با یک ساعت نمی پزد . بعد از یک ساعت و ده دقیقه پخت کیک را خیلی سریع با خلال چوبی بلند یا ابزار ب امتحان کرده ، درب فر را ببندید .

وقتی تصمیم گرفتید فر را خاموش کنید ، بگذارید کیک ۵ دقیقه ی دیگر درون آن بماند و سپس آنرا خارج نمایید .قالب کمربندی آلومینیومی سایز وسط برای این کیک بسیار مناسب است .بعد از سرد شدن کیک را با آب پرتقال یا آناناس تر کرده و آیسینگ دلخواه را روی آن بمالی ارتفاع کیکی که دستورش را داده ام ، بعد از خارج شدن از فر حدود ده سانت است .

یعنی کیک خنک شده ی الآن درون فر ارتفاعی نزدیک به ۱۲ سانت داشته ( کیک های شیفون را هر چه قدر هم خبره باشید ، بعد از سرد شدن نشست پیدا می کنند و این کاملاً طبیعی است )؛ مگر تکنیک استفاده از قالب های مخصوص و آویزان کردن کیک را به کار ببرید که به نظر من احتیاجی به این کار نیست.

کیکی که این ارتفاع را داشته باشد ، با این که رویش طلایی است ، ولی درونش هنوز کامل نپخته و مدت زمان پخت باید رعایت شود ( صحبت در مورد فرهای معمولی است ) .

در زمان پخت دیواره ی کیک از قالب بالاتر می رود ، ولی چون سفت شده ، پهن نمی شود . نکته ی مهمی را فراموش کرده ام متذکر شوم و آن اینکه وقتی کیک بالا آمده و وسطش چین و چروک است ( حدود نیم ساعت بعد از گذاشتن کیک درون فر )، حرارت فر را خیلی کم بالا می برم و این امر به پف کیک خیلی کمک می کند.

اگر پودر تارتار استفاده نکنید ، هیچ اتفاقی نمی افتد . بهتر است وقتی سفیده را زدید ، آنرا تا موقع اضافه کردن به خمیر در یخچال نگهداری کنید ، به خصوص اگر محیط کار گرم است . کرم یا پودر تارتار را برای این استفاده می کنیم که باعث پایداری حالت پفکی سفیده می شود.

کیک شیفون  798854165013

دستور دیگر تهیه کیک شیفون ساده

 

کیک شیفون وانیلی

کیک شیفون نسبت به کیک اسفنجی لطیف تر و خوشمزه تر بوده و مقدار شیر و روغن بیشتری داشته؛ مشتری پسند تر است و بدون خامه هم سرو می شود. برای کیک های یک طبقه به کار می رود. ولی مناسب کیک های چند طبقه نیست.

مواد لازم 

  • تخم مرغ :۴ عدد
  • آرد : ۱٫۵ لیوان
  • شکر : ۱ لیوان سر خالی
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق مربا خوری
  • وانیل :۱/۸ قاشق چایخوری
  • آب: ۱/۴ لیوان
  • روغن: ۱/۴ لیوان

طرز تهیه کیک شیفون ساده

۱-ابتدا تخم مرغ و شکر و وانیل را با هم مخلوط میکنیم . به مدت ۸ دقیقه با همزن بزنید تا کرم رنگ شود و یکم هم کش دار شود. حال روغن و آب را هم به مخلوط تخم مرغ اضافه میکنیم و بعد از یک دقیقه همزن را خاموش می کینم و بعد آرد و بیکینگ پودر را دو یا سه بار الک میکنیم-و به تدریج به مواد بالا اضافه میکنیم و به آرامی هم میزنیم تا یکنواخت شود و بعد قالب خود را با کاغذ روغنی می پوشانیم و مواد را داخل قالب میریزیم.

مواد را طبقه وسط فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت می گذاریم تا بپزد. برای اطمینان از پخت بهتر است یک چنگال در کیک فرو کنید اگر کیک به چنگال نچسبید کیک آماده هست و پس از پخت تا ۱۰ دقیقه کیک را از فر خاموش در نیاورید تا پف کیک نخوابد. حال کیک را از قالب بیرون آورده و کاغذ روغنی را از آن جدا کنید و در طرف مورد نظرتان بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن