سبوس 867453454

مصرف سبوس برای بدن چه فوایدی را به دنبال خواهد داشت ؟

نان قهوه ای  ، در واقع همان نانی است که از آرد دانه های سبوس دار گندم تولید شده است. جالب است بدانید که بسیاری از پزشکان چندین سال اخیر سبوس را یک ماده ی زاید و اضافی می داستند که موجب خراش روده ی بزرگ (کولون) می شد . اما با پژوهش های جدید فواید فراوان نان سبوس دار اثبات شد و سبوس به عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مسئله ی یبوست یا اختلالات روده ی بزرگ رنج می برند، شناخته شد.

بررسی های انجام شده در رابطه با خواص سبوس

سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . از جمله خواص سبوس می توان به جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، سرطان کولون ، شقاق ، فیستول ، شکاف بافت معده و جلوگیری از ایجاد عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می شود) اشاره نمود . همچنین توصیه می شود در هنگام مصرف سبوس میزان بالایی از مایعات را نیز مصرف کنید.

همانطور که در مطالب قبلی سایت کالنی منتشر شد ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود . فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، مورد استفاده اکثر افراد قرار می گیرد و افراد با آن آشنایی دارند و می دانند که مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد .  البته باید گفت که فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند. سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول می باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

سبوس 43563.7468

خواص بی نظیر سبوس 

  • سبوس سبب حجیم سازی محتویات داخل روده شده و با ایجاد فشار بر آن سرعت انتقال مواد زاید موجود در روده را افزایش می دهد و بدین طریق آلودگی های محیط روده را پاکسازی می کند. با مصرف روزانه از نان تست طلایی کالنی می توانید از بروز مشکلات گوارشی در بدن خود جلوگیری کنید .
  • سبوس موجود در نان های گندم و جو باعث رسوب زدایی دیواره های روده می شود و معده از مواد زاید و پاکسازی پرزهای آن از ذرات خارجی، سموم و عوامل سرطان نیز پاک خواهد شد. سبوس مانع جذب سریع قند و چربی به خون شده و نهایتا مانع بروز دیابت و چربی خون می شود.
  • مصرف چند تکه نان سبوس دار در روز حدود ۴۰ الی 50 درصد خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش خواهد داد. شما با مصرف نان های رژیمی علاوه بر اینکه از چاقی جلوگیری خواهید نمود بلکه به علت داشتن درصد بالایی از این ماده از خواص درمانی بی نظیر آن نیز بهره مند خواهید شد .
  • مصرف خوراکی های فیبردار مثل سبوس دستگاه گوارش را از خطر آسیب های جدی محافظ می نماید . مصرف آن باعث افزایش حرکت دورانی در دستگاه گوارش می شود و همچنین نیز سرعت عبور مواد در دستگاه گوارش را افزایش خواهد داد .
  • مصرف سبوس باعث کاهش قند خون، جلوگیری از تغییرات ناگهانی قند خون و دفع مواد مضر در افراد دیابتی می شود، از این جهت مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می شود .
    مصرف آن همچنین باعث پیشگیری از بروز سرطان و بیماری های قلبی می شود . سبوس موجود در غلات باعث رفع یبوست ، پیشگیری از سرطان روده بزرگ و دفع مواد سرطان زا از روده می شود.
  • همان طور که در مطالب قبلی کالنی نیز به آن اشاره نموده ایم ؛ سبوس موجود در نان جو دو برابر نان گندم است . از این رو نان جو رژیمی خواص درمانی مضاعفی دارد که مصرف آن توصیه می شود .
  • طبق گفته پزشکان و محتوای قبلی منتشر شده در کالنی ، مصرف روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم سبوس برای افراد دیابتی الزامی است که بخشی از آن را می توان با مصرف نان های سبوس دار جو رژیمی تامین کرد.
  • این ماده باکتری های مفید روده را فعال كرده و دفع مواد زاید را نیز بهبود می بخشد و مانع بروز سرطان ، نظیر سرطان روده ، پستان ، دهان ، حلق ، مری ، معده ، پروستات و تخمدان می شود و بدین ترتیب خاصیت ضد سرطانی دارد .

سبوس 737488686

 سبوس، ملین و ضد یبوست

بر طبق نظریه های گفته شده ؛ در تنظیم سیستم گوارشی و رفع یبوست هیچ ماده ای با قدرت سبوس برابری نمی کند. همچنین این ماده موجب رانش مدفوع در طول لوله های روده ی کوچک و بزرگ شده و در عین حال تاثیر فراوانی بر حرکات موجی شکل روده ها دارد.

علاوه بر آن یبوست باعث جذب سموم مدفوع و ورود آنها به خون شده و خون را کثیف و غلیظ می سازد. می دانید که خون آلوده محیط مناسبی برای تغذیه ی سلول ها و نیز گلبول های سفید و قرمز نبوده و سبب تیرگی رنگ رخسار و رسوب مواد سمی در انتهای مفاصل و درد و التهاب آنها در نواحی کمر و پا می گردد. به ویژه اگر همراه با اوره و اسید اوریک بالا ناشی از مصرف زیاد مواد پروتئینی مانند گوشت های قرمز باشد ، این اثرات تشدید می شود.

یبوست بر سیستم عصبی و روابط و رفتار افراد نیز اثر می گذارد و بروز عصبانیت ، افسردگی ، کوفتگی بدنی ،خستگی های مفرط، ، تنش های روانی، بی حوصلگی، کسالت ، پرخاشگری و سرانجام پیری زودرس در اثر رادیکال های آزاد می گردد را در پیش خواهد داشت . همان طور که کمی قبل تر ذکر نموده ایم توصیه می شود هنگام مصرف سبوس ، از نوشیدن مایعات به ویژه آب ، آب میوه ها و نیز مصرف روغن زیتون  غافل نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن