نان با کیفیت6543215312

نان با کیفیت چه ویژگی هایی دارند ؟

نان با کیفیت چیست؟ رعایت چه معیار هایی سبب بالارفتن کیفیت نان می شود ‌؟ چگونه نان با کیفیت پخت می شود؟ از آن جا که از دیرباز تاکنون نان مهم ترین غله در برنامه غذایی افراد به شمار رفته  وتامین کننده برخی از ویتامین های بدن می باشد به همین بابت کیفیت نانی که روزانه مصرف می شود در سلامتی شما و خانواده بسیار حایر اهمیت است.

برخورداری از مواد مغذی و پخت صحیح  از جمله دو معیار اصلی  انتخاب نان بوده  اما کیفیت نان به همین دو مورد ختم نمی شود با ما همراه باشید تا در این مقاله به عواملی که در کیفیت نان تاثیرگذار هستند را با هم بررسی کنیم تا بتوانید بهترین مواد غذایی را برای خود انتخاب کنید.بدیهی است که هر کسی به دنبال نان با کیفیت است اما این سوال مطرح می شود نان با کیفیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ با لطف پیشرفت تکنولوژی تنوع نان ها بالا رفته نان سنتی که خود شامل انواع مختلفی میشود نان صنعتی نان مسطح،نان حجیم و… که خانواده ها با سلایق گوناگونآن ها را انتخاب می کنند. این نان ها با اینکه شکل های متفاوتی دارند دارای خصوصیات مشترکی هستند که آشنایی با آن می تواند شما را در انتخاب نان با کیفیت کمک خواهد کرد . در ادامه با ما همراه باشید تا این خصوصیات را ذکر نماییم  .

نان با کیفیت 654315312

  1. کیفیت مواد اولیه :

کیفیت بالای مواد اولیه تاثیر مستقیمی در نان با کیفیت دارد در پخت نان با کیفیت از موادی همچون آرد، مخمر، نمک، آب و بهبود‌دهنده استفاده می‌شود. توجه به کیفیت این مواد، در تولید نان با کیفیت بسیار مهم است؛ لذا در ادامه این عوامل را مورد‌  ارزیابی قرار خواهیم‌داد:

  • آرد

آرد، ماده حیاتی در تولید نان با کیفیت است. از غلات آسیاب‌شده در پخت نان با کیفیت استفاده می‌شود؛ اما رایج‌ترین نوع آردی که در پخت نان با کیفیت مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد، آرد چند‌منظوره است که معمولاً عاری از سبوس است.

علاوه بر آرد چند منظوره، آرد نان و آرد گندم نیز در پخت انواع نان‌ها به‌کار برده می‌شوند که در ساختار آنها پروتئین گلوتن قرار دارد.

  • مخمر

مخمرها موجودات زنده کوچکی هستند که کربوهیدرات یا قند موجود در آرد را به کربن‌دی‌اکسید و اتانول تبدیل می‌کنند. وجود این موجودات ریز، در افزایش حجم خمیر و تخلخل نان مهم است.

آنچه باید در هنگام تهیه مخمر بدان توجه داشت، تازه بودن آن است؛ در واقع مخمرهای غیرفعال، مانع از افزایش حجم خمیر می‌شوند.

  • بهبود‌ دهنده ها

بهبود‌دهنده‌ها شامل مواد مختلفی می‌شوند و همانطور که از نامشان پیداست، منجر به بهبود خواص نان و رفع ایرادات آن خواهند‌شد. برخی از انواع بهبود‌دهنده‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • انواع آنزیم‌ها
  • اسکوربیک اسید
  • گلوتن
  • آلفا آمیلاز
  • امولسیون‌کننده ‌ها
  1. بو و عطر نان

از اولین نشانه های بارز نان با کیفیت که هر فردی برای تشخیص کیفیتِ نان آن را بکار می گیرد ، بوی و طعم دلپذیر است . تازه بودن نان با کیفیت تاثیر مستقیمی در طعم و بوی آن دارد به طوریکه نان با کیفبت بعد از گذشت چند روز  می تواند طعم و بوی خود را حفظ کند .

نان با کیفیت 865432

  1. رطوبت نان

نان با کیفیت رزوبت درون خود را حفظ می کند  برای در یافت چنین حالتی می توانید  قسمتی از نان را برش دهید و باعت داخلی ان را مشاهده کنید . همچنین با فشار دادن نان تازه می بینید که به حالت اولیه خود بر می گردد و می توانید بفهمید که نان از سزح کیفیت مطلوبی برخوردار است.

  1. دمای پخت

دمای پخت  از مسائل بسیار مهم در کیفیت نان می باشد که شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما کم یا زیاد بودن دمای پخت منجر سوختن و یا عدم پخت نان می شود .اما از آنجا که دمای پخت هر نان متفاوت می باشد در نتیجه باید قبل از پخت نان از دمای ان‌آگاهی داشت.

  1. مقدار مخمر : مخمر از اجزای اصلی در پخت نان محسوب می شود که حجم متعادل ان به میزان مخمر ان بستگی دارد. به همین بابت  مقدار مخمر در کیفیتِ نان بسیار موثر می باشد که در هر نان این مقدار متفاوت است
  2. میران آب :  همانطور که پیش تر اشاره شد رطوبت کافی در نان سبب بالا رفتن کیفیتِ نان می شود .به همین منظور  نانوا در زمان تهیه خمیر نان به طور حتم باید به میزات آب توحه کافی داشته باشد تا خمیری منعطف و نرم را برای نان خود آماده کند.
  3. میزان نمک : از فاکتور های مهم در بالا رفتن کیفیتِ نان توجه به میزان استفاده از نمک است.  بدیهی است که استفاده کم یا زیاد نمک در طعم و مزه نان تاثیر مستقیمی دارد . اما بد نیست بدانید که استفاده بیش از اندازه از نمک سبب مانع رشد مخمر شده و در نهایت  مخمر را از بین ‌می برد .

8 . تجهیزات و دستگاها : در قدیم پخت نان تنهابا تنور پخت می شد  اما باید بدانید که با پیشرفت تکنولوزی و تنوع در نان ها تجهیزات گوناگون با فناوری های جدید تر در پخت نان  را هم می طلبد که سبب بالا رفتن کیفیتِ نان نیز می شود.

  1. توزیع و بسته‌بندی نان

به عنوان آخرین عامل موثر در کیفیتِ نان، باید به نحوه بسته ‌بندی و نگهداری از نان اشاره کنیم. آشنایی با شیوه نگهداری انواع نان‌ها نه تنها از فاسد شدن آنها پیشگیری می‌کند، بلکه در افزایش ماندگاری آنها نیز تاثیرگذار است. به‌ همین جهت شرکت‌های تولید کننده نان بسته‌ بندی ویژه‌ای را برای نان‌های خود در‌نظر می ‌گیرند؛ با این کار علاوه بر اینکه طعم و عطر نان حفظ خواهد ‌شد ، دیگر جای نگرانی در رابطه با تازه بودن نان نیز وجود ندارد.

نتیجه ‌گیری

در‌نهایت باید بگوییم که عوامل متعددی در تولید یک نان با‌کیفیت دخیل هستند.  همانطور که متوجه شدید این عوامل به طور مستقیم  منجر به کاهش ضایعات نان خواهد ‌شد و در‌نتیجه، به نوعی در مصرف آرد، انرژی و سرمایه صرفه‌جویی می‌ شود.

با ارائه نان باکیفیت ، همواره می توان نظر مشتریان خود را جلب کرد و آن ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کرد. استفاده از مواد‌اولیه مرغوب ، توجتوزیع و بسته بندی صحیحح و اصولی و همچنین توجه به اصول درست در پخت نان ، استفاده از تجهیزات و همه و همه  در کنار هم، نانی با ارزش غذایی بالا را در‌اختیار مردم قرار می ‌دهد. شرکت کالنی  با ارایه نان های با کیفیت همواره سعی در جلب اعتماد مشتریان خود را داشته و در راستای اهداف خود در پیشبرد این امر قدم برداشته است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن