نان قابلمه ای 5875875

نان قابلمه ای ، نان محبوب ایرانی

نان قابلمه ای از جمله نان های محبوب ایرانی است که از گذشته تا کنون مورد استفاده خانواده های بسیاری از جمله شمالی ها قرار گرفته است. این نان با مواد اولیه ای که در تمامی خانه ها وجود دارد تهیه می شود و از محبوبیت بیاری نیز برخوردار می باشد. با کالنی همراه باشید تا به طرز تهیه این نان قابلمه ای خوشمزه بپردازیم.

مواد لازم برای تهیه نان قابلمه ای

آرد ۴۰۰ گرم

خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری

شکر ۵۰ گرم

شیر ۱ لیوان

تخم مرغ ۱ عدد

کره ۴۰ گرم

وانیل نوک قاشق چایخوری

زعفران دم کرده به مقدار کافی

مواد لازم برای رومال

زرده تخم مرغ ۱ عدد

شیر ۱ قاشق غذاخوری

خامه صبحانه ۱ قاشق چایخوری

کنجد به مقدار کافی

نان قابلمه ای 85858

روش تهیه برای تهیه نان قابلمه ای

برای تهیه نان قابلمه ای خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم کره کاملا نرم شود. در ادامه نصف شیر را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شکر و خمیر مایه درون یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا روی کاسه را با درپوش پوشانده و اجازه می دهیم خمیر مایه به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا به عمل بیاید. در ادامه مابقی شیر را به همراه شکر، تخم مرغ و وانیل درون یک کاسه مناسب می ریزیم.  در این مرحله زعفران دم کرده را به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم، سپس آرد را کم کم به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم. زمانی که خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

حالا کره را به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا کره جذب خمیر شود، سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. پس از گذشت این زمان قالب با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر را به ۸ قسمت یکسان تقسیم کرده و پس از چانه گرفتن آنها را با کمی فاصله درون قالب قرار می دهیم. حالا روی قالب را با یک پارچه نخی تمیز می پوشانیم.

در ادامه اجازه می دهیم چانه ها برای بار دوم به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند تا حجیم شوند. در همین حین روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و یک قابلمه بزرگتر از قالب روی شعله پخش کن قرار می دهیم. حالا درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی آن قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم قابلمه به خوبی گرم شود. پس از گذشت این زمان زرده تخم مرغ را به همراه شیر و خامه صبحانه مخلوط کرده و با برس روی چانه ها را رومال می کنیم.

در ادامه مقداری کنجد روی چانه ها ریخته و درون قابلمه یک رینگ گذاشته، سپس قالب را درون قابلمه روی رینگ قرار می دهیم تا قالب با کف قابلمه تماس مستقیم نداشته باشد و مجددا درب قابلمه را می بندیم. حالا اجازه می دهیم نان به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان قالب را از قابلمه خارج کرده و بلافاصله نان را از قالب جدا می کنیم، سپس مقداری کره روی آن می مالیم تا براق شود. در ادامه اجازه می دهیم نان کاملا خنک شوند و کره به خورد نان برود. این نوع نان حدود ۳ تا ۴ روز در محیط آشپرخانه درون نایلون نرم و تازه می ماند. در نهایت نان را به همراه کره، نوتلا یا عسل سرو می کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن