کلوچه اهری 8746541201

طرز تهیه کلوچه اهری به روش سنتی !!

کلوچه اهری یکی از انواع نان های خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرستان اهر می باشد، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید. اهـر ، شهری در ایران که شیرینی و نان مخصوص و به نام خود را دارد. اهر در استان آذربایجان شرقی، در103 کیلومتری‌ شمال‌ شرقی‌ تبریز  واقع‌ شده‌ است. سوغات این شهر  یک نوع شیرینی با نام « اهری» و نوعی نان به نام “نان اهری” (یتی قات)  می باشد. «اهری» نوعی شیرینی و کلوچه سنتی خوشمزه و تُرد بوده که در کنار عامه ‌پسند بودن، وجهه فرهنگی و معنوی هم به خود گرفته و در اغلب مجالس و محافل مذهبی مناطق مختلف استان، برای پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهری سال 1394 شمسی، در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

کلوچه اهری 897468541201

مواد لازم کلوچه اهری

آرد قنادی                ۲۵۰ گرم

کره                        ۱۲۵ گرم

شکر                       ۱۵۰ گرم

تخم مرغ                 ۱ عدد

بکینگ پودر            ۱ قاشق مرباخوری

ماست پرچرب         ۱۱۵ گرم

زنجبیل                   ۱ قاشق سوپخوری

پودر هل                 ۱ قاشق مرباخوری

دستور پخت نان اهری

 

مرحله اول:

برای تهیه کلوچه اهری خوشمزه ابتدا کره را از یخچال خارج می کنیم تا با دمای محیط یکسان شود، سپس کره آب شده را به همراه شکر داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و به مدت ۳ دقیقه مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله دوم :

سپس بعد از گذشت ۳ دقیقه تخم مرغ را به کاسه اضافه می کنیم و حدود ۵ دقیقه دیگر مواد را مخلوط می کنیم تا به صورت کرمی سفید رنگ در بیاید. در ادامه ماست را اضافه می کنیم و در حدی مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

کلوچه اهری 87456415405

مرحله سوم :

در مرحله سوم آرد را به همراه پودر هل، پودر زنجبیل و بکینگ پودر مخلوط می کنیم و پس از دو مرتبه الک کردن، کم کم به کاسه اضافه می کنیم و مواد را با لیسک مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. اگر خمیر خیلی شل بود کمی آرد اضافه می کنیم. نان بربری یکی از انواع نان های محبوب میان ایرانیان است که مانند نان شیرمال یا پنکیک معمولا برای صبحانه یا عصرانه استفاده می شود.

مرحله چهارم :

در مرحله چهارم در این مرحله خمیر را چند دقیقه با دست ورز می دهیم تا چسبندگی کمی داشته باشد، سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و خمیر را به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا به خوبی استراحت کند.

مرحله پنجم :

در این مرحله پس از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را از یخچال خارج می کنیم و سپس با وردن خمیر را به قطر یک سانتی متر پهن می کنیم و با کاتر گرد انرا قالب می زنیم. در صورتی که کاتر گرد نداشتیم می توانیم از یک پیاله کوچک برای قالب زدن استفاده کنیم.

مرحله ششم :

پس از اینکه خمیر را قالب زدیم، داخل سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم و خمیرهای را به آرامی به سینی فر منتقل می کنیم. برای رومال نان ها هم می توانیم ۱ زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری شیر انگور مخلوط کنیم.

مرحله هفتم :

در مرحله آخر سپس با برس روی نان ها بمالیم. از ۱۰ دقیقه قبل فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شودف سپس سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا نان ها بپزند. برای پخت نان ها حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. امیدوارم از دستور پخت این شیرینی خوشتان امده باشد و ان را در منزل درست کرده و بعنوان عصرانه و یا صبحانه میل کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن