نان باگت فرانسوی کلاسیک 2087484874

نان باگت فرانسوی کلاسیک

درست است که تقریبا همه نوع نانی را می‌توان از نانوایی‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها تهیه کرد اما نان خانگی همیشه طعم بهتری دارد و در ضمن به این ترتیب می‌توانید سر سفره نان داغ و تازه داشته باشید. نان باگت یکی از انواع نان رانسوی  پر طرفدار است. اما باگت مانده کیفیت نان تازه را ندارد و معمولا موقع مصرف خرد میشود. اگر از کسانی هستید که دوست دارید همیشه نان تازه داشته باشید و بتوانید به راحتی با آن ساندویچ تهیه کنید این نان فرانسوی مناسب شماست. البته باید صادق بود و گفت که تهیه نان معمولاً وقت‌گیر است و نان باگت هم مستثنی نیست. اما طعم عالی و بافت نرم آن ارزشش دارد. برای آموختن طرز تهیه نان فرانسوی یا همان نان باگت این دستور را دنبال کنید.

نان باگت فرانسوی کلاسیک 5687468748748674

 مواد مورد نیاز

  1. شکر 1 قاشق چایخوری
  2. آب ولرم 225 میلی لیتر
  3. مخمر خشک فعال 1 پاکت
  4. آرد نان پزی سفید 350 گرم
  5. نمک 1 قاشق چایخوری

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که  نان باگت فرانسوی کلاسیک یک روزه بیات می شود، پس بهتر است در اولین فرصت خورده شود.

طرز تهیه:

 مرحله اول :

شکر را در آب ولرم حل کنید، سپس مخمر ها را روی آن بریزید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا زمانی که کف کند یا پر از حباب شود.آرد و نمک را در کاسه ای بزرگ مخلوط کنید. چاله ای در وسط آن ایجاد کنید، مایع مخمر را در آن ریخته و هم بزنید تا خمیر نرمی حاصل شود. آن را روی یک سطح آردپاشی شده قرار داده و ورز دهید تا خمیری نرم، یکدست و انعطاف پذیر بدست بیاید. به شکل متناوب می توانید به مدت 5 دقیقه توسط یک میکسر با تیغه ی خمیر گیر آن را هم بزنید. خمیر را درون کاسه ای چرب شده قرار دهید، آن را برگردانید تا همه سطوحش چرب شوند و روی آن را بپوشانید تا در دمای اتاق ور بیاید و حجم آن دو برابر شود.

نان باگت فرانسوی کلاسیک 8548485418741

مرحله دوم :

خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده قرار داده و به آرامی آن را با دست صاف کنید. سپس آن را به شکل یک چهارگوش 40 در 30 سانتی متری پهن کرده و از وسط طوری ببرید که دو چهار گوش 20 در 30 داشته باشید. هر قطعه را از سمت درازتر رول کنید، حباب های هوا را خارج کنید. شکاف های دو انتهای رول و شکاف طولی را با فشار انگشت روی خمیر از بین ببرید. سمت شکاف دار را رو به پایین قرار دهید، دو قطعه را با فاصله ی 8 سانتی متر روی یک سینی فر چرب شده قرار داده و در هر 5 سانتی متر شکاف هایی به صورت مورب در سرتاسر نان ایجاد کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید تا اندازه آن دو برابر شود.

مرحله سوم :

در همین زمان فر را از قبل تا دمای 220 درجه سانتیگراد گرم کنید. پوشش روی نان ها را برداشته و آن را 10 تا 12 دقیقه یا تا زمان که قهوه ای طلایی شود در فربپزید. نان را روی قفسه های سیمی خنک کنید و آن را نوش جان کنید.

 روش دوم پخت نان باگت فرانسوی

 

مواد موردنیاز

 

  1.         زرده تخم مرغ : 1 عدد
  2.         شکر : 1 قاشق غذا خوری
  3.         آب : 1 قاشق غذا خوری
  4.         نمک : 1 قاشق چای خوری
  5.         مخمر نان ماشینی : 1/5 قاشق چای خوری
  6.         آرد مخصوص نان : نصف فنجان
  7.         آب : 1 فنجان

طرز تهیه نان باگت فرانسوی

آرد را به همراه نمک ، شکر و مخمر با یک فنجان آب داخل کاسه ای گود بریزید و خوب مخلوط کنید.

بعد خمیر بدست آمده را درون دستگاه خمیر کن بریزید تا خمیر شبیه چسبناک شود. در صورت نداشتن دستگاه خمیر کن ، همه مواد گفته شده را با هم مخلوط کنید به غیر از آرد و بعد از اینکه 10 دقیقه مواد را خوب هم زدید آرد را کم‌کم به آن اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر چسبناکی بدست بیاید.

داخل و دیواره کاسه ای بزرگ‌تر از میزان خمیر بدست آمده را با روغن چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید و با یک پارچه نخی روی ظرف را بپوشانید و بگذارید تا خمیر به مدت 30 دقیقه در یک جای گرم استراحت کند و حجمش دو برابر شود.بعد از نیم ساعت که خمیر به عمل آمد ، روی سطح کار را کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و با مشت انگشتان به آن ضربه بزنید. خمیر را گرد کنید و تمام فضاهای خالی و حبابهای هوا را در خمیر ببندید و مدام آن را روی سطح کار عقب و جلو ببرید. سپس خمیر را نصف کنید و هر قسمت آن را به شکل مستطیل و به اندازه قالبتان باز کنید.

کف قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر ها را کنار هم در فاصله چند سانتی متری قرار دهید و با چاقو روی آنها خط های موربی ایجاد کنید و بعد روی آنها را با پارچه نخی مرطوب بپوشانید و بگذارید تا مجددا به مدت نیم ساعت تا 40 دقیقه در جای گرم استراحت کند.فر را روی درجه 190 سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سینی فر را چرب کنید و خمیر آماده شده را داخل سینی قرار دهید. زرده تخم مرغی را هم بزنید و با قلمو روی خمیرها بمالید.سپس سینی نان ها را داخل فر به مدت 20 تا 25 دقیقه قرار دهید تا نان ها طلایی و یا کمی قهوه ای شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن