طرز تهیه نان فرانسوی در منزل

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار در بین اکثر افراد به حساب می آید. یکی از این نان ها، نان فرانسوی است که مشابه نان باگت تهیه می شود. این نان بافت نرم و لطیفی دارد و می توان آن را به تنهایی همچون نان شیرمال و یا کیک و کلوچه یا در کنار پنیر به عنوان عصرانه و یا در کنار غذاهای نانی و سوپ ها، برای وعده های ناهار و شام سرو نمود. این نان را می توان برای ساندویچ های مختلف نیز استفاده نمود.

نان فرانسوی 47997979779

فرانسوی‌ها به نان و انتخاب آن حساسیت زیادی دارند و نان فرانسوی به عنوان یک نماد از این کشور شناخته می‌شود. همچنین نان و شیرینی‌های فرانسوی طرفداران زیادی در دنیا دارد. در ادامه با انواع نان‌های فرانسوی بیشتر آشنا می شویم.

۱_نان باگت

احتمالا معروفترین نان فرانسوی، باگت است که معمولا به شکل بلند، ترد و سبک است. واژه باگت در قرن نوزدهم برای اولین بار به کار برده شد که به معنای عصا و چوب است.

نان باگت برای استفاده در وعده‌های مختلف مثل صبحانه، ناهار و شام مناسب است و با کره و مربا یا گوشت و هر نوع غذایی قابل خوردن می‌باشد.

_بریوش (Brioche) 

فرانسوی‌ها بریوش را چیزی مابین نان و کیک می دانند. بریوش با ترکیب شیر، تخم مرغ، شکر و مقدار زیادی کره درست می‌شود و بافت نرم و پوسته پوسته دارد. ترکیب بریوش و شکلات داغ بسیار دلچسب می‌باشد و بسیاری در فرانسه بریوش را به عنوان یک وعده غذایی سرو می‌کنند.

۳_نان فرانسوی

بافت این نوع نان از باگت نرم تر است و شکلی پهن تر و بلندتر از آن دارد. تهیه نان فرانسوی کار پیچیده‌ای نیست و معمولا از آن برای درست کردن نان سیر استفاده می‌شود.

۴_فوگاس (Fougasse)

فوگاس یک نوع نان مسطح است که بیشتر در پرووانس و جنوب فرانسه پخت می‌شود. شکل فوگاس کاملا با بقیه نان‌ها متفاوت است و شبیه دانه گندم همراه با بریدگی‌هایی که طرح برگ دار را تشکیل می‌دهند، می‌باشد.

هنگام پخت فوگاس گاهی در خمیر آن، اسانس پرتقال، زیتون، پنیر و انجیر استفاده می‌کنند تا طعم متفاوتی پیدا کند. بافت این نان فوق العاده اسفنجی و سبک است و به عنوان وعده غذایی و میان وعده مصرف می‌شود.

۵_کروسان 

شکل کروسان تقریبا هلالی است و پخت آن آسان نیست و فرآیند ساخت آن شامل چند مرحله تا زدن و چرخاندن، فریز کردن برای ایجاد لایه‌های کره در داخل این نان می‌باشد. نان کروسان را می‌توان به تنهایی یا همراه با گوشت، شکلات یا پنیر مصرف نمود

مواد لازم برای تهیه برای نان باگت فرانسوی

  • آرد 4 پیمانه
  • آب یک و نیم پیمانه
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • خمیر مایه 2 قاشق چایخوری
  • روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
  • کنجد به مقدار لازم
  • سفیده تخم مرغ 1 عدد

مرحله اول

جهت تهیه نان خوشمزه فرانسوی در قدم نخست نمک و شکر و مخمر را با هم کمی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. آرد هم اضافه می کنیم، سپس روغن زیتون و آب را اضافه کرده و با دست یا همزن حدود 5 تا 7 دقیقه ورز می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله روی خمیر را می پوشانیم و می گذاریم حدود یک و نیم تا دو ساعت استراحت کند و حجم آن دو برابر شود. بعد ازگذر این مدت ، خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم. سطح کار را آرد پاشی کرده تا خمیر به سطوج نچسبد و یکی از چانه ها را با دست باز می کنیم.

نان فرانسوی 4694964964797979

مرحله سوم

سپس از کنار رول می کنیم. خمیر دوم را به همین روشی که ذکر نموده ایم ، رول می­کنیم . سینی فر را برداشته و کف آن کاغذ روغنی پهن می کنیم. خمیر ها را روی کاغذ روغنی قرار می دهیم. با تیغ روی آن را به صورت اوریب برش می زنیم. روی آن را با یک پارچه می پوشانیم.

مرحله چهارم

سپس ۴۵ دقیقه دیگر زمان می دهیم. سپس تخم مرغ  را درون کاسه ای میشکنیم و با چنگال کمی مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سپس روی نان را رومال کرده و کنجد می پاشیم. فر را از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم.

مرحله پنجم

خمیر ها را درون آن قرار داده و به مدت نیم ساعت طبخ می کنیم تا روی نان نیز طلایی شود. در این مدت حواستان باشد که در فر را اصلا باز نکنید چرا که پف نان از بین خواهد رفت و روی آن ترک برمیدارد. نان ها را از فر خارج کرده و روی آن را با یک پارچه تمیز می پوشانیم. سپس می گذاریم تا از دما بیفتد و آن را از سینی فر جدا کرده و در ظرف مناسب سرو می کنیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن