نان سبوس 89654321

نان سبوس و فواید بی نظیر آن

فواید نان سبوس برای بدن چیست ؟ چند نوع نان سبوس داریم ؟ طرز تهیه آن چگونه است ؟ مادر این مطلب سعی داریم به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم‌ . پس با ما همراه باشید و این مطلب را از دست ندهید‌‌ .نان سبوس نانی است تهیه شده از آرد سبوس ‌دار که پس از فرآیند تخمیر اسیدفیتیک آن تخریب و کلیـه املاح و ویتامین‌های مغذی موجود در آن آزاد و جذب بدن می گردد انواع نانِ سبوس شامل نانِ سبوس گندم و نان جو سبوس ‌دار است .انواع نانِ سبوس دار طرفدار مختص به خود را نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان داشته که علاوه بر مزه بسیار خوب  فواید بسیار زیادی در سلامتی انسان دارد که در ادامه به بررسی فواید آن می پردازیم .

نان سبوس896541564

خواص نان سبوس دار

سبوس طلای گیاهی !! برای جواب این سوال بهتر است به ریز مغدی های موجود در آن بپردازیم سبوس خارجی ترین لایه گندم و جو بوده که با در معرض بودن نور خورشید دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است از جمله ریز مغذی های آن  ویتامین B و اسید های چرب مفید بدن شامل امگا ۳ و امگا۶ ،روی، آهن ، نیاسین و…  می باشد ؛ به همین منظور سبوس، به طلای گیاهی معروف شده است .

با توجه به اینکه خوراک اغلب مردم نان بوده  و همچنین بخش عمده‌ای از نیازهای انـرژی و پـروتئین بـدن را فراورده های نانی تـأمین می‌کند ، دانستن بهترین نوع نان و خواص نان های سبوس‌دار  بسیار مهم است . برخی از مهمترین خواص نان سبوس‌ دار و فواید مصرف آن به شرح زیر است:

اگر دارای سوء هاضمه هستید سبوس بخورید ! بر اساس تحقیقات دانشمندان هیچ ماده غذایی بی اندازه سبوس در بهبود سوهاضمه تاثی بسزایی ندارد بر همین مبنا پزشکان برای عملکرد بهتر گوارش و جلوگیری از یبوست، سبوس را پیشنهاد می دهند .

برای داشتن وزن ایده آل نان سبوس بخورید !یکی از فواید مصرف نان سبوس‌دار کمک به کاهش وزن است. سبوس موجود در نان باعث احساس سیری در فرد می‌شود.  بنـابراین کسـانی کـه قصـد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف نان سبوس‌دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند .

همانطور که پیشتر گفته شد مصرف نان سبوس‌دار به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. به همین منظور این نان پرخاصیت  برای درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده توصیه می شود .

جلوگیری از سکته قلبی : از دیگر خواص نان سبوس  کاهش جذب کلسترول خون در بدن می باشد . کاهش کلسترول در بدن موجب کاسته شدن چربی خون شـده و  همینطور به صورت غیـرمسـتقیم از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می ‌کند و در نهایت مانع از سکته‌ های قلبی می ‌گردد.

نان سبوس جذب قند را در بدن کاهش داده و در نتیجه درصد ابتلا به دیابت را در افراد را می کاهد  پس برای جلوگیری از بیماری دیابت ،  نان سبوس را در برنامه غذایی خود قرار دهید. فراموش نکنید اگر فردی مبتلا به  دیابت در خانواده خود دارید نان سبوس برای کاهش قند از گزینه های بسیار عالی محسوب می شود .

نان سبوس پیشنهادی عالی در کنترل فشار خون

برای رشد فرزندانتان نان سبوس را فراموش نکنید .

تحقیقات نشان داده شده نان سبوس‌دار سرشار از آهن، اسید فولیک، املاح و ویتامین‌های ضروری بدن برای رشد کودکان است که به هوش هیجانی آن ها نیز کمک فراوانی می کند .

دندان های محکم با نان سبوس‌دار!سبوس غنی  از سیلیس بوده که مصرف آن موجب استحکام و افزایش سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود .

شاید برای شما جالب باشد بدانید که خورون روزانه نان سبوس‌دار برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است.

همچنین سبوس دارای ویتامین‌هایی همچون روی و نیاسین است که می تواند سبب افزایش سلامت و سوی چشم ها شود.

نان سبوس 865145312

اما طرز تهیه نان خوشمزه سبوس دار

شما می توانید با کمترین مواد این نان پرخاصیت را برای خانواده خود درست کنید و از میل کردن آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه نان سبوس

  • پودر سبوس گندم ۱۰۰ گرم معادل ۱ و ۱/۳ پیمانه
  • خمیر ۲ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق چای خوری
  • نمک ۱ ق چای خوری
  • روغن ۲ ق غذا خوری
  • آرد سفید شیرینی پزی ۵۰۰ گرم
  • آب ولرم به مقدار لازم
طرز تهیه

در مرحله اول ابتدا آرد را دو یا سه بار الک کنید تا کاملا سبک شود. سپس پودر سبوس گندم را با آرد مخلوط کنید و کنار بگذارید.

۱/۲ پیمانه آب ولرم را با خمیر مایه و شکر  مخلوط کنید سپس به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

نمک را در  آب ولرم حل کنید سپس خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد  اضافه کنید و هم بزنید سپس روغن و محلول نمک را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند . سپس خمیر را بمدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید . در مرحله بعد خمیر را داخل یک کاسه که از قبل چرب کردید قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و بمدت ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم بگیرد و پف کند.

وقتی خمیر حجم گرفت کمی آن را ورز دهید و به اندازه دلخواه ان را تقسیم کنید سپس سینی فر را چرب کنید و کف آن سبوس بپاشید و چونه های خمیر را داخل سینی قرار داده و روی آن را با نایلون چرب شده بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید نان سبوس دار استراحت کند.

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه نایلون چرب را از روی خمیر بردارید و آن را با روغن مایع رومال کنید و کنجد بپاشید و در فر از قبل شده به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا خمیر پخت شود یعنی وقتی خلال دندان وارد نان سبوس دار کنید تمیز بیرون بیاید. می توانید برای خوش رنگ شدن نان سبوس دار چند دقیقه پایانی گریل را روشن کنید پس از پخت آن ها را از سینی فر جدا کنید و برای چند دقیقه داخل یک دستمال گذاشته سپس همراه با صبحانه یا عصرانه خود میل کنید. نوش جان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن