نان فطیر 74864186741861484187

تهیه نان فطیر به روش بازاری در خانه

نان فطیر از نان های شناخته شده و از انواع نان های سنتی ایرانی محسوب می شود  که شباهت زیادی به نان شیرمال نیز دارد. ما د راین مقاله سعی کردیم تا مرحله به مرحله طرز تهیه این نان بسیار لذیذ را به شما آموزش دهیم پس با ما همراه باشید :

نکات اولیه طرز تهیه فطیر

 

  •  شما می توانید در این دستور پخت شیر ولرم را حذف کنید  و آب گرم را جایگزین آن کنید . کاملا سلیقه  ای هست و یا حتی میتوانید هردو آنها رو به صورت همزمان در دستور پخت نیز داشته باشید.
  • دقت کنید که موادی مثل ماست و شیر حتما به دمای محیط رسیده باشند و دمای سرد یخچالو نداشته باشن. پس از نیم ساعت قبل از استفاده، اینهارو از یخچال بیرون بیارید تا ولرم بشن.
  • از هر روغن مایعی میشه استفاده کرد فقط باید روغن حتما مایع باشه و نه جامد، مثلا روغن هسته انگور، روغن زیتون و یا روغن کنجد.
  • توی این نون از هر آردی میشه استفاده کرد، ولی اگه میخواید ارزش غذایی داخلش حفظ بشه از آردهای سبوس دار استفاده کنید.

 نان فطیر 74864186741861484187

مواد لازم  برای تهیه نان فطیر :

  1. آرد سفید : حدودا ۲ پیمانه
  2. شکر : ۱ پیمانه
  3. روغن مایع : یک سوم پیمانه
  4. شیر ولرم : ۱ پیمانه
  5. نمک : نصف قاشق چایخوری

مواد خمیر مایه

  1. آب گرم : یک سوم پیمانه
  2. شکر : ۱ قاشق غذاخوری
  3. پودر خمیر مایه : ۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم رومال

  1. شیر : یک سوم پیمانه
  2. خاک قند : ۱ قاشق غذاخوری
  3. زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  4. وانیل : نصف قاشق چایخوری

 نان فطیر 65456685785875

دستور پخت فطیر

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، یک سوم پیمانه آب ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر مخلوط می کنیم تا شکر در آب حل شود، سپس پودر خمیر مایه فوری را اضافه می کنیم و روی درب ظرف را می بندیم و به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم. در این مرحله شیر ولرم را به همراه تخم مرغ، شکر و روغن مایع داخل یک کاسه جادار می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. در ادامه خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم و آرد را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم.

مرحله دوم :

زمانی که مشاهده کردید که خمیر جمع شد، آن را با دست ورز می دهیم تا جایی که چسبندگی خیلی کمی داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر بیش از حد آرد اضافه کنید خمیر سفت و خشک می شود. پس از اینکه خمیر آماده شد یک ظرف گود و جادار را چرب می کنیم. سپس خمیر را به ظرف منقل می کنیم و روی آنرا با دستمال حوله ای می پوشانیم و حدود یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود. پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود.

مرحله  سوم :

حالا خمیر را به چونه هایی بزرگتر از گردو تبدیل می کنیم و روی سطح کار آرد پاشی می کنیم و چونه ها را با وردنه باز می کنیم. در ادامه کف سینی فر را یا با روغن کمی چرب می کنیم یا اینکه با کاغذ روغنی پوشش می دهیم. پس از اینکه چونه ها را با وردنه باز کردیم، آنها را با دست بلند می کنیم و داخل سینی فر می چینیم. پس از اینکه تمام چونه ها را باز کردیم و داخل سینی فر چیدیم روی آنها را با یک دستمال تمیز می پوشانیم تا خشک نشوند.

مرحله چهارم :

حدود ۳۰ دقیقه دیگر در این حالت به خمیر استراحت می دهیم. پس از گذشت این زمان مواد رومال را با هم مخلوط می کنیم و روی خمیر ها را رومال می کنیم. در صورت تمایل می توانیم کمی کنجد، سیاه دانه یا تخم خرفه هم روی فطیرها بپاشیم. فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس فطیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا بپزند. پس از پخت چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی فطیرها رنگ بگیرد.

 اما نکاتی که باید در پخت نان فطیر به یاد داشته باشید :

فطیر مغزدار

برای قرار انواع مغز در فطیر زمانی که خمیر را چونه گرفتیم با فشار انگشت وسط چونه ها را باز می کنیم و به دلخواه مقداری پودر گردو ، یا هر چیزی دیگر وسط چونه قرار می دهیم و سر چونه ها را جمع می کنیم و مراحل بعدی را مانند دسترو بالا ادامه می دهیم.

فطیر در روغن

در صورتی که فر ندارید می توانید یک تابه بزرگ را با روغن چرب کنید و چونه های فطیر را پس از باز کردن داخل تابه قرار دهید. حالا کمی صبر می کنیم تا روی فطیر حباب بزند و زیر آن رنگ بگیرد، سپس آنرا برمیگدانیم تا سمت دیگرش نیز رنگ بگیرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن