روشی خاص برای تهیه کیک کاکائویی ساده و فوق العاده در کمترین زمان

کیک کاکائویی ساده از پرطرفدار ترین کیک ها در سراسر جهان است، این کیک در زمره پر مصرف ترین کیک ها در بین افراد قرار دارد و در بین کودکان نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. کیک کاکائویی به عنوان کیک عصرانه و کیک صبحانه نیز مورد استفاده قرار میگیرد و تقریبا می توان گفت در کنار نان شیرمال، بر سر سفره های ایرانی جای دارد.  در این بخش از کالنی سعی بر این داریم تا به تهیه این کیک خوشمزه بپردازیم ، با ما همراه باشید.

تهیه کیک کاکائویی 68966989696467

تاریخچه کیک کاکائویی

کیک در واقع نوعی شیرینی است که از کشورهای اروپایی به دیگر نقاط جهان راه یافته است. بر اساس نظریه باستان‌شناسان، کیک قدمتی بسیار طولانی دارد و منشا آن به دوران باستان برمی‌گردد. مردم  آن دوران قطعه‌ای از خمیر را به صورت مسطح درآورده و بر روی آتش می‌پختند و به آن کیک می‌گفتند. آن‌چه از تاریخچه کیک برمی‌آید، کیک‌های قدیمی ظاهری شبیه به نان داشتند و مانند آن پخت می‌شدند. تنها تفاوت آن‌ها با نان، حذف ماده مخمر از خمیر  و اضافه کردن تخم‌مرغ به آن بود.  کیک‌های امروزه تفاوت بسیاری با کیک‌های قدیمی دارند و در انواع مختلف و با مزه‌های متفاوت تهیه می‌شوند.

اولین دستور کیک، در کتاب آشپزی مربوط به سال 1727 میلادی نوشته شده است. در این دستور از تخم‌مرغ برای پف کردن کیک استفاده میشد و مخمر به طور کلی حذف شده بود. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، اجاق‎ها به آشپزخانه‌ها راه پیدا کردند. این اجاق‌ها پخت کیک را آسان‌تر و باکیفیت‌تر می‌کرد. در سال ۱۸۴۰ ماده‌ای با عنوان جوش شیرین و سال ۱۸۵۰ بیکینگ پودر به دستور پخت کیک اضافه شد. این مواد زمان پخت کیک را کوتاه‌تر می‌کردند و تغییراتی نیز در بافت آن ایجاد می‌نمودند. در طی سالیان متمادی انواع کیک‌ها گسترش بیشتری پیدا کرد و دستورات متنوعی برای آن نوشته شد. کیک‌های سبک‌تر شدند و بافت بهتر و نرم‌تری پیدا کردند.

مواد لازم برای تهیه کیک کاکائویی ساده

  • آرد سفید(یکی از انواع آرد برای تهیه کیک و شیرینی )  2ونیم پیمانه
  • تخم مرغ 3 عدد
  • پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری
  • شکر 225 گرم
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
  • وانیل ½ قاشق چایخوری
  • کره 135 گرم
  • آب سرد 1 پیمانه
  • نمک به مقدار لازم( نوک قاشق چایخوری)

 

تهیه کیک کاکائویی 4168468416841857

مراحل تهیه کیک کاکائویی ساده

برای تهیه کیک کاکائویی ساده در قدم اول در دستور کیک کاکائویی ابتدا باید زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. در ادامه داخل ظرف نسبتا بزرگی کره و شکر را ریخته و با هم زن برقی هم بزنید تا رنگ آن سفید و کشدار شود.  زده تخم مرغ ها را نیز به کره و شکر اضافه کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند.  در ظرفی دیگری مواد پودری یعنی آرد را با بیکینگ پودر، وانیل و پودر کاکائو الک کرده و مخلوط کنید.

یک پیمانه آب سرد را کم‌کم به مواد آردی اضافه کنید و ترکیب کنید تا یکدست شوند. مواد آردی که با آب ترکیب کرده اید را به مخلوط تخم مرغ و کره اضافه کنید و کمی هم بزنید در حدی که مواد مخلوط شوند. پره های همزن را خوب تمیز و خشک کنید. سپس سفیده تخم مرغ ها را با هم زن برقی آنقدر هم بزنید تا سفت شود و حجمش چند برابر شود.

در ادامه سفیده تخم مرغ هم زده شده را با مواد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و به‌صورت دورانی هم بزنید. فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد به مدت یک ربع گرم کنید. قالب کیک را چرب کنید و مایه کیک را داخل قالب مورد نظرتان بریزید و به مدت 40 دقیقه در فر قرار دهید تا کیک پخته شود.

بعد از زمان پخت،کیک را با خلال چوبی یا چنگال تست کنید و وقتی چیزی از مایه کیک به خلال نچسبید آن را از فر بیرون بیاورید تا خنک شود. کمی بعد از خنک شدن،کیک را از قالب بیرون بیاورید و بر روی توری فلزی قرار دهید تا کاملا خنک شود و بخار آن خارج شود.

نکات مهم در پخت کیک کاکائویی ساده

  1. می توانید مقداری شکلات آب کنید و از آن برای تزیین روی کیک استفاده کنید.
  2. مقداری گاناش تهیه کنید و روی کیک بریزید و با شکلات چیپسی آن را تزیین کنید.
  3. از پودر پسته و پودر نارگیل نیز می توانید برای تزئین کیک  استفاده کنید.
  4. کیک خنک شده را میتوانید به 2 یا 3 قسمت برش دهید و با خامه قنادی و یا فقط با پودر قند تزئین کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن