اگردک ماسوله 7637863786786

طرز تهیه اگردک ماسوله + عکس

اگردک، یک شیرینی محلی و سوغاتی مشهور در شهر ماسوله است که با استفاده از مواد مختلف و با روش‌های متفاوت در سراسر کشور تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه و لذیذ می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم و مناسب در روزهای پرمشغله خودتان مورد استفاده قرار گیرد. با مراجعه به سایت آموزشی کالنی، می‌توانید طرز تهیه این شیرینی را به صورت کامل و مرحله به مرحله آموزش ببینید و به سادگی در خانه خودتان تهیه کنید. این شیرینی در کنار چای یا قهوه شما، یک تجربه لذت‌بخش و خاطره‌انگیز از فرهنگ و سنت‌های شهر ماسوله خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه اگردک ماسوله

 

آرد گندم ۵۰۰ گرم
آرد برنج ۱ لیوان
پودر قند ۱ لیوان
روغن جامد ۱ لیوان
پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل نصف قاشق چایخوری
وانیل ½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

اگردک ماسوله 27827867856

مرحله اول

در مرحله اول از آماده‌سازی شیرینی اگردک، شما باید یک ظرف مناسب را برای ترکیب آرد گندم و آرد برنج پیش‌آورید. سپس، با استفاده از یک قاشق، آردها را به خوبی با هم مخلوط کنید تا ترکیب آن‌ها همگن و یکدست شود. در مرحله بعد، پودر قند را نیز با الک کردن به آردها اضافه کنید و دوباره همه مواد را با هم ترکیب کنید تا ترکیبی کاملا یکدست و همگن بدست آید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که ترکیب آرد و پودر قند باید به طور کامل هم مخلوط شود تا بهترین نتیجه را در تهیه این شیرینی بدست آورید. در این مرحله مهم است که با دقت و دقیق عمل کنید تا ترکیب مواد به خوبی صورت گیرد و شیرینی اگردک شما بعداً به درستی پخته شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم، شما باید مقداری روغن جامد را به ترکیب آردها و پودر قند اضافه کنید و با استفاده از قاشق، تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست و همگن حاصل شود. سپس، با دست‌های خودتان، به دقت و دقیق، خمیر را ورز دهید تا به یک خمیری یکدست و بدون شکستگی تبدیل شود که به دست شما نچسبد و به راحتی قابل استفاده باشد. در این مرحله بسیار مهم است که با دقت و صبر کافی عمل کنید تا خمیر بهترین بافت و کیفیت را بدست آورد. بعد از تبدیل خمیر به یک خمیری یکدست و انعطاف‌پذیر، آن را به سه بخش مساوی تقسیم کنید و به هر قسمت، با دقت ورز دهید تا خمیر نرم و چسبنده به دست شما بماند.

مرحله سوم

در مرحله سوم، اگر خمیر به دست چسبید، می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا خمیر دیگر به دست چسبیدنی نباشد. در صورتی که خمیر شکننده و ترک می‌خورد، می‌توانید کمی روغن به آن اضافه کرده و با خمیر مخلوط کنید تا خمیر نرم و یکدست شود و به راحتی قابل فرم‌دهی باشد. حتما باید به خمیر وقت کافی داده شود تا به خوبی ورز داده شود و در نهایت به دست نچسبد.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم، ابتدا یکی از سه بخش خمیر را انتخاب کرده و به آن پودر زنجبیل را اضافه کنید. سپس با استفاده از دستهای خود، خمیر را به‌طور کامل با پودر زنجبیل مخلوط کنید تا پودر زنجبیل به خوبی در خمیر حل شود. به عنوان مرحله بعد، پودر کاکائو و پودر هل را به بخش دیگری از خمیر اضافه کنید و با استفاده از دستهای خود، آن‌ها را با خمیر مخلوط کنید تا عطر هل آزاد شود و خمیر یکدست شود.

اگردک ماسوله 76786866

مرحله پنجم

پس از تقسیم خمیر به دو قسمت، برای قسمت دوم که به آن پودر کاکائو و پودر هل اضافه کردیم، می‌توانیم به صورت مشابه با قسمت قبلی، مقداری زعفران را در آب جوش حل کنیم و برای افزودن رنگ و عطر زعفران به خمیر، دو قاشق غلیظ زعفران دم‌شده و کمی وانیل را به آن اضافه کنیم و با خمیر خوب مخلوط کنیم تا تمامی مواد به همدیگر ترکیب شوند و خمیر یکدست و بافت مناسبی داشته باشد.

مرحله ششم

پس از تقسیم خمیر به سه قسمت، هر قسمت را درون یک نایلون بگذارید و در دمای محیط، مثلا در یخچال، به مدت ۲ تا ۳ ساعت قرار دهید تا خمیر استراحت کند و ترکیب مواد در هر قسمت بهبود پیدا کند. پس از گذراندن این مدت، خمیرها منسجم و طعم و عطر هر قسمت کاملا با هم ترکیب شده خواهند بود. در این مرحله، نایلون از خمیرها در بیاورید تا آماده شدن برای نوش جان شما!

مرحله هفتم

پس از استراحت خمیرها، برای پختن کوکی‌ها کف سینی فر را با روغن چرب کرده و یا از کاغذ روغنی استفاده کنید. سپس با دست یک قسمت از خمیر را از کل خمیر جدا کرده و به شکل یک گلوله با دست فرم دهید. سپس با استفاده از مهر شیرینی یا چاقو، به دلخواه شکل دلخواه خود را بر روی گلوله‌های خمیر بسازید. پس از ساختن تمام کوکی‌ها، آن‌ها را با فاصله از هم در سینی فر بچینید و آماده پخت در فر شوید.

مرحله هشتم

پس از چیدن شیرینی‌ها در سینی فر، آن را در دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد که قبلاً برای حدود ۱۰ دقیقه گرم شده است، قرار دهید. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شیرینی‌ها را بپزید، در نیمه‌ی مسیر چک کنید و بعد از پختن کامل، زیر شیرینی‌ها باید به رنگ طلایی درآمده باشند. برای اطمینان از پخته شدن کامل، می‌توانید با کمک دماغه چوبی یا یک دندان‌کش چک کنید که آیا شیرینی از داخل خام مانده یا پخته است. سپس شیرینی‌ها را از فر خارج کنید و روی رکابی قرار دهید تا خنک شوند.

مرحله نهم

پس از پخت شیرینی‌ها، سینی را از فر خارج کرده و به مدت حدود ۱۵ دقیقه در دمای محیط خنک کنید تا به دمای اتاق برسند. سپس شیرینی‌های آگردک را از سینی جدا کرده و در ظرف مناسبی قرار دهید. در صورت نیاز به نگهداری برای مدتی، ظرف را محکم ببندید و در یخچال یا در محیط خشک قرار دهید. توصیه می‌شود شیرینی‌ها را در ظرف های جداگانه و به صورت لایه‌ای درست کنید تا با هم التصاق نکنند و از شکستن شیرینی‌ها جلوگیری شود. همچنین، بهتر است قبل از قرار دادن شیرینی‌ها در ظرف، آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در دمای اتاق نگه دارید تا کاملا خشک شوند و سپس در ظرف قرار دهید. این کار باعث می‌شود شیرینی‌ها بهتر و برای مدت بیشتری نگهداری شوند.

مرحله دهم

برای لذت بردن از این شیرینی‌های خوشمزه، می‌توانید تعدادی از آن‌ها را در ظرف مناسب قرار داده و با تزئین‌های مختلفی مثل شکلات صبحانه، عسل، پودر پسته یا کنجد تزیین کنید. این شیرینی‌ها را می‌توان به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه در کنار چای یا شیر گرم سرو کرد. همچنین اگر خواستید برای مدتی نگهداری کنید، آن‌ها را در ظرف مناسبی قرار داده و در یخچال یا در محیط خشک نگهداری کنید تا همیشه بتوانید از این شیرینی‌های دلپذیر لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن