سینی شیرینی برنجی نوروزی 17831362163

طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

شیرینی برنجی کرمانشاهی یکی از شیرینی های محلی است که در شهر کرمانشاه و استان کرمانشاه غالب است. تاریخچه شیرینی برنجی کرمانشاهی به دوره صفویه بازمی‌گردد. این شیرینی ابتدا در خانه‌های مردم محلی و سپس در برخی از نانوایی‌ها و قنادی‌ها به فروش می‌رسید. این شیرینی ابتدا با نام “پلوی شیرین” شناخته می‌شد و در طول زمان به شیرینی برنجی کرمانشاهی تبدیل شد. این نام بر اساس مواد اصلی تهیه شیرینی، یعنی برنج، انتخاب شده است.شیرینی برنجی خرفه دار به دلیل طعم خوشایند و بافت نرم و لطیفش، به محبوبیت بالایی در بین مردم کرمانشاه و دیگر شهرهای اطراف برخورد کرد و اکنون به عنوان یکی از شیرینی‌های محلی و معروف استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

شیرینی برنجی با فنجان چای 515466565

مواد لازم

روغن جامد صاف ۲۵۰ گرم
پودر قند ۱۷۵ گرم
تخم مرغ درشت ۱ عدد
آرد برنج ۵۰۰ گرم
پودر هل ۱ ق مربا خوری
مخلوط آب و گلاب ۱/۲ پیمانه
خرفه به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

مرحله اول

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سفیده تخم مرغ را با همزن برقی با سرعت تند بزنید تا کف کند سپس ادامه داده تا زمانی که ظرف را برعکس می کنید نباید بریزید سپس سفیده را در یخچال قرار داده تا خنک بماند.

مرحله دوم

روغن و پودر قند را  بمدت ۵ دقیقه با دور تند همزن برقی بزنید تا سبک و کرم رنگ شود سپس زرده را به همراه پودر هل به آن اضافه کنید سپس ۲ دقیقه دیگر نیز هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله سوم

سفیده را از یخچال بیرون بیاورید و به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید نباید سپس آرد برنج الک شده را روی مواد ریخته و هم بزنید در انتها مخلوط آب و گلاب را بریزید تا و هم بزنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد سپس کمی با نوک انگشت یا همان لیسک هم بزنید در این مرحله ممکن است خمیر کمی شل به نظر بیاد.

مرحله چهارم

بعد از گذشت ۲۴ ساعت از خمیر به اندازه گلوله های یک اندازه برداشته و در دست گرد کنید و به دلخواه با مهر نان برنجی یا ته ماسوره شکل بزنید و داخل سینی فر قرار دهید روی شیرینی ها خرفه بپاشید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه در دمای ۱۷۵ درجه قرار دهید تا شیرینی پخته شود.

سینی شیرینی برنجی کرمانشاهی 22331362163

طرز تهیه شیرینی برنجی بدون فر

برای تهیه نان برنجی بدون فر باید ته تابه دو لایه کاغذ روغنی قرار دهید و به روی شعله پخش کن بگذارید تا گرم شود سپس شیرینی را روی کاغذ روغنی قرار دهید و درب تابه را بسته و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا شیرینی ها پخته شود سپس وقتی کاملا سرد شد از روی کاغذ جدا کنید.

نکات مهم در دستور پخت شیرینی برنجی

  1. برای تهیه شیرینی برنجی بافت نرم ، از روغن کرمانشاهی یا کره استفاده کنید. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از کره ممکن است باعث کاهش ماندگاری شیرینی شود. همچنین، توصیه می‌شود که در استفاده از گلاب، نه بیشتر از حد نیاز و نه کمتر از آن استفاده کنید. بیشتر کردن گلاب باعث خشک شدن و ترک خوردن شیرینی می‌شود.
  2. یکی از نکات مهم در تهیه شیرینی برنجی، استراحت آرد برنج است. در طی این زمان، آرد برنج آب را به خود جذب می‌کند و کیفیت نهایی شیرینی بالا می‌رود. اگر بعد از استراحت، خمیر خشک شده باشد، می‌توانید با قرار دادن قاشق‌های آب در خمیر، آن را مرطوب کنید. همچنین، اگر خمیر شل باشد، می‌توانید مقداری آرد برنج اضافه کنید.
  3. توصیه می‌شود که برای پخت شیرینی برنجی، از سینی مخصوص فر استفاده نکنید، زیرا ممکن است رنگ شیرینی را تیره تر کند. بعد از پخت شیرینی، بهتر است اجازه دهید کاملا خنک شود، و سپس آن را از روی سینی جدا کنید. وقتی شیرینی به راحتی روی سینی حرکت کند، نشانگر آماده بودن آن است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن