طرز تهیه نان پیده به روش بازاری

مواد مورد نیاز نان پیده

    1. آرد گندم  4 پیمانه
    2. مخمر فوری 1 قاشق چایخوری
    3. آب گرم 1 و 1/3 پیمانه
    4. شیر گرم 1/2 پیمانه
    5. کره نرم یا مارگارین 1 قاشق غذاخوری
    6. روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
    7. شکر 1 قاشق غذاخوری
    8. نمک 1 قاشق چایخوری
    9. زرده تخم مرغ 1 عدد
    10. ماست 1/2 پیمانه
    11. کنجد و سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری

نان پیده 41584168746874867

طرز تهیه نان پیده

 

مرحله اول :

آرد را داخل کاسه ای بزرگ الک کنید و سپس مخمر را به آرد اضافه کنید و آن ها را با هم ترکیب کنید. داخل کاسه آب گرم بریزید و مواد داخل آن را با استفاده از چنگال یا همزن دستی داخل آب حل کنید. سپس شیر را نیز به سایر مواد داخل کاسه اضافه کنید و هم بزنید. کره ی نرم شده و روغن زیتون را به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. در آخر شکر و نمک را نیز اضافه کنید.

 مرحله دوم :

حالا زمان ورز دادن خمیر است: خمیر داخل کاسه را با دست خود به مدت حدود ۱۵ دقیقه ورز دهید تا هم مواد خوب با هم مخلوط شوند و هم خمیر مایه عمل کند. سطح صافی را آرد پاشی کنید. خمیر را روی آن قرار دهید و مجددا حدود ۵ دقیقه ی دیگر ورز دهید. خمیر را در جای گرم قرار دهید. روی آن را با پارچه ای مرطوب بپوشانید و حدود ۲ ساعت به آن استراحت دهید تا خمیر مایه به خوبی عمل کرده و خمیر پف کند.

مرحله سوم :

بعد از ۲ ساعت، حجم خمیر دو برابر خواهد شد. حالا زمان آن است که پارچه ی روی آن را برداشته و آن را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید.  خمیر را با دست گرد کنید و با استفاده از چاقو، روی سطح خمیر برش بزنید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید.  با انگشتان دست به هر دو قسمت نان شکل دهید و آن ها را گرد کنید (می توانید نان را بیضی شکل و یا گرد درست کنید).

مرحله چهارم:

روی سینی فر (ترجیحا فلزی) آرد بپاشید و هر یک از خمیرها را داخل آن قرار دهید. هر خمیر را با کف دست پهن کنید. چاقوی تیزی را به آرد آغشته کنید. با چاقو، با فاصله ی حدود ۲.۵ سانتی متر از لبه های خمیر، دایره ای روی سطح آن ایجاد کنید. سپس در داخل دایره، برش های مورب در جهت های مخالف بزنید تا شکل هایی شبیه به الماس روی سطح خمیر درست کنید.

مرحله پنجم :

– ماست و زرده ی تخم مرغ را داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس آن را با استفاده از قلمو روی سطح خمیر بمالید. دانه های کنجد و سیاه دانه را روی سطح خمیر نان بپاشید.  فر را در دمای ۲۲۵ درجه سانتی گراد (۴۳۰ درجه فارنهایت) گرم کنید  در قسمت زیر فر یک سینی کم عمق آب (یا یک کاسه آب) قرار دهید.

مرحله چهارم :

سینی فر را داخل فر قرار دهید تا خمیرها به مدت ۳۰ دقیقه داخل آن بپزند و روی آن ها طلایی رنگ شود. بعد از ۳۰ دقیقه، سینی را از فر خارج کنید و نان پیده داغ و خوشمزه را هنگام سحری یا افطار نوش جان کنید.

نان پیده 84418541841685

نکات کلیدی طرز تهیه نان پیده مخصوص ماه رمضان

– قبل از استفاده از زرده ی تخم مرغ اجازه دهید دمای آن به دمای مخیط برسد و بعد آن را به سایر مواد اضافه کنید.

– پیش از استفاده از ماست نیز از چند دقیقه قبل آن را از یخچال خارج کنید.

– می توانید به جای کره ی نرم شده از همان مقدار مارگارین استفاده کنید.

– برای ورز دادن خمیر می توانید از مخلوط کن (میکسر) هم استفاده کنید. اگر از میکسر استفاده می کنید، خمیر را به مدت حدود ۱۰ دقیقه با استفاده از قلاب مخصوص میکسر هم بزنید تا خوب ورز داده شود.

– خمیر نان پیده باید خیلی نرم باشد. اگر احساس کردید خمیر کمی سفت است، ۱ قاشق دیگر روغن زیتون به آن اضافه کنید و مجددا ورز دهید تا یکدست شود.

– هنگام برش زدن خمیر با چاقو دقت کنید که چاقو را روی سطح خمیر فشار ندهید. کافی است خیلی آرام روی سطح خمیر را به شکل مورد نظرتان خراش دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن