باقلوا 84513541505

طرز تهیه باقلوا خانگی با خمیر هزارلا به ساده ترین روش

شیرینی باقلوا یکی از انواع شیرینی است که در سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. این شیرینی به همان اندازه که لذیذ و خوش طعم است سختی های زیادی را نیز با خود به همراه دارد. اما نمی توان گفت تهیه آن کار لذت بخشی نیست، باقلوا از اصیل ترین شیرینی های آسیایی است که در بین افراد بسیار محبوب است. در ادامه با کالنی همراه باشید تا با روش آسان تهیه باقلوای خانگی آشنا شوید.

باقلوا  8945312366565

آشنایی با انواع باقلوا

کشورهای غرب آسیا، مثل ایران، قفقاز و ترکیه به نوعی زادگاه و خاستگاه این شیرینی محبوب و خوشمزه هستند و هر یک تا به امروز این شیرینی را به رنگ‌ها، شکل‌ها و مزه‌های مختلفی تولید می‌کند. تنوع این شیرینی آنقدر زیاد است که حتی در هر شهر ایران می‌توانید شکل، رنگ و طعمی جدید از آن پیدا کنید. در این بخش از مطلب قصد داریم که باقلواهای چند شهر ایران را بشناسیم و ترکیبات باقلوا در این شهرها را بررسی کنیم. تنوع باقلوا آنقدر زیاد است و سلیقه‌های متفاوت را پوشش می‌دهد که بررسی تمام آنها در یک مطلب نمی‌گنجد.

باقلوا با توجه به شکل و مزه‌ای که دارد، نام‌گذاری می‌شود و به همین دلیل طیف متنوع و رنگارنگی از نظر طعم و شکل را در بر می‌گیرد. ممکن است به شکل باقلوا رشته‌ای، مربعی، لوزی، استوانه‌ای یا لوله‌ای، گُلی و… طراحی و تهیه شود. به علاوه ممکن است در شهرهای مختلف آن را با طعم‌های پسته‌ای، شکری، هل‌دار، گلابی، پودرقندی، نباتی و… چشیده باشید.

باقلوا معمولا سوغاتی شهرهای قزوین، تبریز، یزد و گیلان به حساب می‌آید و بدیهی است که باقلواهای هر یک از این شهرها با دیگری تا حد زیادی متفاوت باشد. باقلوای شهر تبریز معمولا به شکل رشته‌ای است و در ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود، حتی آن را به نام باقلوا استانبولی هم می‌شناسند. یکی دیگر از انواع باقلوا در شهر تبریز باقلوا گردویی است که محصول معروف‌ترین و قدیمی‌ترین قنادی این شهر هم به حساب می‌آید.

در حالی که داستان باقلوا در یزد کاملا متفاوت است، با استفاده از خمیر نان و نوعی شربت آن را تهیه می‌کنند و روی آن را با پسته یا خرده پسته تزئین می‌کنند. حتی طعم باقلوا در این شهر کاملا متفاوت است و عطر و مزه‌ی بیدمشک و نارگیل را هم در خود دارد که بتواند جایگاه عالی خود را حفظ کند و اصالت خود را نشان بدهد.

باقلوا قزوینی محتویات شیرینی را با بادام، هل و پودر قند پر می‌کند تا بازی را به نفع خود تغییر بدهد. حتی ظاهر این نوع از باقلوا هم تا حد زیادی متفاوت است و اگر باقلوایی را چند رنگ یا به شکل لوزی دیدید، به احتمال خیلی زیاد باقلوای شهر قزوین است.

اگر باقلوا شبیه به گل یاس ظریفی بود که عطر این شیرینی شما را مست و مدهوش می‌کرد، حتما باقلوا متعلق به گیلان است و داخل شیرینی پر است از بادامی که چندین روز در گل‌های یاس تازه خوابانده شده است تا با بوی این گل‌ها معطر شود.

باقلوا  8746512312054

طرز تهیه‌ی باقلوا با خمیر هزارلا

برای تهیه‌ی باقلوا می‌توانید صفر تا صد کار را در خانه انجام دهید. البته اگر تجربه‌ی کمی در درست کردن خمیر نان و شیرینی دارید، می‌توانید بخشی از کار را با خمیرهای مناسب انجام داده و در وقت هم صرفه‌جویی کنید. تهیه خمیر باقلوا کاری سخت و نشدنی نیست، اما در این طرز تهیه تلاش کردیم تا کسانی که باتجربه نیستند و به تمرین بیشتری نیاز دارند هم بتوانند از پس این کار بربیایند و شیرینی دلخواه خودشان را در خانه درست کنند. برای شروع کار به موادی که در فهرست زیر آمده است، احتیاج دارید:

  • خمیر هزارلا 200 عدد یا 400 گرم
  • مغز گردو یا مغز پسته 200 گرم
  • کره 150 گرم
  • پودر دارچین نصف قاشق مرباخوری
  • گام اول کره را در یک شیرجوش یا تابه روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه بدهید تا ذوب شود. کفی که روی کره شکل می‌گیرد را جدا کنید.
  • گام دوم مغز گردو یا مغز پسته را آسیاب کنید، اما نگذارید که کاملا حالت پودری پیدا کنند. همین که نه خیلی درشت باشند و نه خیلی ریز و نرم کفایت می‌کند. پودر دارچین و مغزگردوها یا مغز پسته‌ها را در یک کاسه بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.
  • گام سوم روی یک سطح صاف مثل تخته‌ی آشپزی 10 عدد خمیر هزارلا را روی هم بچینید، روی آن کره‌ی ذوب شده بریزید، با فرچه‌ی شیرینی‌پزی آن را پخش کنید، بعد مغزهای دارچینی را روی آن بریزید و دوباره 10 لایه خمیر، یک لایه کره و یک لایه مغز دارچینی بریزید تا خمیر و مواد تمام شود.
  • گام چهارم فر را روشن کنید و روی 180 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم و گرم کنید. سینی فر را کمی چرب کنید.
  • گام پنجم خمیر را رول کنید و بعد با یک چاقوی تیز آن را از عرض برش زده و ببرید. روی باقلواها کره‌ی ذوب شده بریزید تا رنگ طلایی آن در هنگام بیرون آمدن از فر شدت و جلوه‌ی بیشتری پیدا کند. حالا رول‌های باقلوا را جدا از هم در سینی بگذارید و سینی را در فر قرار بدهید. زود به زود به باقلوا سر بزنید و وقتی طلایی شدند، آن‌ها را بیرون بیاورید. به همین آسانی باقلوا با خمیر هزارلا آماده می‌شود

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن