نان زعفرانی و آموزش تهیه آن در خانه

نان زعفرانی یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. نان زعفرانی معمولا به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می شود و طعم و عطر فوق العاده ای دارد. نان زعفرانی بافت بسیار نرمی دارد و به دلیل اینکه در تهیه آن از شیر استفاده می شود، مدت زیادی می توانیم آن را بدون اینکه خشک شود نگهداری کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با ما  همراه باشید.

نان زعفرانی 46846874846984684874874688

مواد لازم نان زعفرانی

  1. آرد نان فانتزی 3 تا 4 پیمانه
  2. تخم مرغ 1 عدد
  3. کره 50 گرم
  4. شیر ولرم ¾ پیمانه
  5. شکر یک سوم پیمانه
  6. زعفران دم کرده ½ قاشق غذاخوری
  7. هل سبز ½ قاشق چایخوری
  8. نمک ½ قاشق چایخوری
  9. خمیر مایه فوری 2 قاشق چایخوری

دستور پخت نان زعفرانی

مرحله اول

برای تهیه نان زعفرانی ابتدا مواد داخل یخچال را حداقل 20 دقیقه یا نیم ساعت از قبل بیرون می آوریم و در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط سازگار شود. تخم مرغ را در کاسه ای دیگر  پیاله ای میشکنیم. سپس در صورت سالم بودن داخل کاسه ای می ریزیم و شکر را به همراه کره به آن اضافه می کنیم و با همزن برقی آن ها را مخلوط می کنیم.بعد زعفران دم کرده را نیز به مواد می افزاییم.نمک و خمیر مایه را به آرد اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا با قاشق آن ها را ترکیب می کنیم و هل را به مواد اضافه می کنیم و مواد را مجددا هم می زنیم. سپس ترکیب آرد را کم کم اضافه می کنیم. سپس با همزن برقی مواد را هم می زنیم تا خمیر تشکیل شود . می توانید ابتدا با قاشق و بعد از سفت شدن خمیر،دست را چرب کنید و خمیر را مخلوط کنید و آرد را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد.

مرحله سوم

حالا خمیری نرم و لطیف و منسجم داریم. 3 پیمانه آرد که در مواد لازم به آن اشاره کردیم حتما مصرف می شود و شما تا حداکثر 1 پیمانه دیگر فرجه دارید که اگر خمیر هنوز به دستتان می چسبید کم کم به خمیر اضافه کنید.بعد از اینکه خمیر آماده شد کاسه ای را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و روی آن را سلفون می کشیم و در جای گرمی می گذاریم تا به مدت 1 ساعت حجم خمیر 2 برابر شود.آنوقت خمیر را در کاسه جمع می کنیم.

مرحله چهارم

سپس به مدت 30 ثانیه ورز می دهیم تا هوای داخل آن کاملا خارج شود.بعد خمیر راب ه چانه های 80 گرمی تقسیم می کنیم و روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و هر چانه را با دست به صورت لوله ای در اندازه 30 سانتیمتر شکل می دهیم.

نان زعفرانی 4874874874418548541

مرحله پنجم :

حالا لبه های هر دو طرف لوله را داخل خمیر جمع می کنیم تا شبیه به حرف c شود و سینی فر را بیرون می آوریم وکف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و چانه های خمیر فرم داده را با فاصله داخل سینی می چینیم.سپس سینی را کنار دستگاه بخور یا بخار کتری قرار می دهیم تا به مدت 20 دقیقه مجددا خمیرها استراحت کنند. سپس 10 دقیقه که از استراحت خمیرها گذشت، فر را روشن می کنیم و روی 170 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.

مرحله ششم

بعد برای تهیه مایه رومال نان ها 1 عدد تخم مرغ را داخل پیاله ای می شکنیم و کمی وانیل و زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم و با چنگال مواد را مخلوط می کنیم تا تخم مرغ از لختی خارج شود و مواد ترکیب شوند. قلمو را داخل این مایه می زنی و روی خمیرهای فرم داده می کشیم و سینی را داخل فر گرم شده می گذاریم و یک ظرف آب نیز همراه سینی داخل فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا نان ها به مدت 20 دقیقه بپزند.

مرحله هفتم

پس از اینکه نان ها پخته شدند سینی را از فر بیرون می آوریم و روی نانها پارچه ای می اندازیم و اجازه می دهیم تا از دما بیافتند و آنگاه نان های زعفرانی را از کاغذ روغنی جدا می کنیم و در سبد می چینیم.نوش جان

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن